طرح درس روزانه شيمي
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
طرح درس
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
طرح درس روزانه
ماده درسي : شيمي
موضوع درس: آنتروپي تعيين جهت پيشرفت واكنشهاي شيميايي
مقطع تحصيلي :متوسطه
مدت جلسه : 30 دقيقه
پايه تدريس : سوم تجربي
تعداد دانش آموزان: 15 نفر
تاريخ اجرا :
عنوان
اجزاء مورد نظر در فرايند تدريس
توضيحات
اهداف
كلي
آشنايي دانش آموزان با آنتروپي و تعيين جهت پيشرفت واكنشهاي شيميايي
جزئي
1 – آشنايي دانش آموزان با فرايندهاي خود به خودي و غير خود به خودي
2- آشنايي دانش آموزان با آنتروپي
3- آشنايي دانش آموزان به نقش تغيير انرژي و بي نظمي ( آنتروپي) در انجام واكنشهاي شيميايي
4- آشنايي دانش آموزان به پيشگويي جهت طبيعي ( خود به خودي ) واكنشها
رفتاري
دانش آموزان در پايان وضمن تدريس اين درس بايد بتوانند
حيطه
شناختي
عاطفي
مهارتي
1-50 % فرايند هاي خود به خودي و غير خود به خودي را مي شناسند و مثال مي زنند .
2- با مفهوم آنتروپي ( بي نظمي ) آشنا ميشوند .
3- ميدانند كه كاهش آنتالپي (0
4- ميدانند كه افزايش آنتروپي ( 0 > s ) يكي از عوامل پيشرفت خود به خودي واكنشهاي شيميايي است .5- مي دانند s تابع حالت است .
6- مبتوانند براي s تعيين علامت كنند
7- نتيجه گيري ميكنند كه انگيزه انجام خود به خودي واكنشها كاهش آنتالپي و يا افزايش آنتروپي و يا هردو است
8- ميتوانند در مورد جهت پيشرفت خود به خودي 50 %واكنشها قضاوت كنند .
9- پيش بيني ميكنند تمامي واكنشهاي خود به خودي درجهت عكس بصورت خود به خودي انجام پذيرنيستند.
درك وفهم
درك و فهم
درك و فهم
درك و فهم
درك و فهم
كاربرد
تجزيه وتحليل
ارزشيابي
نوآوري
دريافت
واكنش
سازمانبندي
سازمانبندي
واكنش
سازمانبندي
تبلور
تبلور
تبلور
اجراي مستقل
اجراي مستقل
اجراي مستقل
اجراي مستقل
اجراي مستقل
اجراي مستقل
اجراي مستقل
اجراي مستقل
اجراي مستقل
رفتار ورودي
دانش آموزان قبل از تدريس بايد :
1- با مفهوم آنتالپي ( H ) آشنا باشند .
2 –با واكنشهاي گرماگير و گرماده آشنا باشند
3- نمودار كامل انرژيهاي گرماگير و گرماده را رسم نمايند .
4- با توجه به نوع واكنش ها مقدار H را محاسبه نمايند.
عنوان
اجزاي موردنظر در فرايند تدريس
توضيحات
انتخاب
روش تدريس
توصيفي – نمايشي – اكتشافي – بارش مغزي – پرسش و پاسخ – آزمايشي – بحث تيمي ،- هوشهاي چندگانه – سخنراني – پيش سازمان دهنده – بازيهاي گروهي
رسانه هاي آموزشي
تخته و گچ – مدل هاي مولكولي – كارت گروه بندي – كامپيوتر، ويدئوپروژكشن ، برگه هاي پلي كپي – سي دي – يك قطعه يخ – دو عدد بشر – روغن – آب – دوحبه قند
مراحل اجرا
فعاليتهاي مقدماتي
( مدت زمان 2 دقيقه )
سلام و احوال پرسي بررسي تقويم روز نوشتن پيام قرآني
حضور و غياب گروه بندي بررسي تكاليف جلسه قبل
ارزشيابي تشخيصي( 4 دقيقه)
فعاليت معلم فعاليت دانش آموزان
1 – فراگيران با توجه به درس قبلي به سوالات پاسخ ميدهند
1 – سوالاتي كه در زير مطرح شده را ازطريق اسلايد به نمايش
گذاشته سپس برگه هايي در اختيار دانش آموزان قرار ميدهم
و از آنان مي خواهم به صورت فردي به هريك ازسوالات پاسخ
دهند ودرپايان پاسخنامه ها را به اينجانب برگردانند .
پرسش ها عبارتند از :
الف – كداميك از تغييرات زير گرماده است؟
1 ) ذوب يخ 2 ) سوختن گازمتان
3) حل شدن نيترات آمونيوم درآب 4) تبخير آب
ب ) در مورد مفهوم آنتالپي واكنش كدام گزينه صحيح است؟
1-گرماي مبادله شده در فشار ثابت
2-گرماي مبادله شده در حجم ثابت
آنتالپي واكنش
ج ) در واكنش مقابل(l) CH3OH (g)CO+(g)2H2
- با استفاده از آنتالپي هاي تشكيل داده شده آنتالپي واكنش
كدام گزينه است؟
ماده
(2—1-mol.kj)تشكيل H
CO(g)
CH3OH
111 –
239 -
گزينه الف ) 132 –
گزينه ب ) 128 –
گزينه ج ) 128 +
گزينه د ) 132 +
ادامه ارزشيابي تشخيصي( 4 دقيقه)
فعاليت معلم فعاليت دانش آموزان
2- فراگيران ميتوانند بصورت فردي پاسخ دهند. آنها براي پاسخ اين سوالات بايد اطلاعاتي در مورد درس جديد داشته باشند . كه البته دانستن اين اطلاعات ضروري نيست زيرا در اين جلسه آموزشي مورد بحث قرار ميگيرد
د – نمودار آنتالپي براي يك واكنش گرماده كدام است؟
گزينه 1 ) نمودار 1 آغازي
پاياني آنتالپي
گزينه 2 ) نمودار 2
(نمودار1 )
ب )
پاياني
آنتالپي
آغازي نمودار( 2 )
در اين مرحله هدف ،ارزشيابي پيش دانسته هاي تك تك
فراگيران است كه نتيجه اين ارزشيابي درجدول 1 ( ضميمه
طرح ) منعكس ميگردد .
2- سپس به منظور پي بردن به ميزان تسلط فراگيران نسبت به
درس جديد پرسش هاي زير را مطرح مي كنم .
الف) آيا ميتوان جهت پيشرفت طبيعي واكنشها را پيشگويي
كرد ؟ چگونه ؟
ب – به چه رويدادهايي خودبه خودي گفته ميشود ؟
مراحل اجرا
فعاليت معلم
فعاليت فراگيران
آماده سازي و ايجاد انگيزه (3 دقيقه)
به كمك ويدئوپروژكتور تصاويري از رويدادهايي مثل آّبشار – رنگ دادن آهن ، سوختن گار متان ، ذوب برفها وغيره را به نمايش مي گذارم و از فراگيران مي خواهم كه به دقت به اين تصاوير نگاه كرده و برداشت خود را از اين تصاوير بيان كنند .
از دانش آموزان سوال مي كنم :
1- اين تغييرها خود به خودي اند يا غير خود به خودي ؟
2- اين رويدادها آيا در جهت عكس هم خود به خودي اند ؟ چرا؟
3- يك قطعه يخ را در ظرفي گذاشته و از فراگيران مي خواهم آيا ذوب يخ هم بطور خود به خودي انجام مي شود ؟ چرا ؟
4- جبه قند در آب حل مي شود يا در روغن ؟ چرا ؟
5- اگر سوختن وساز مواد غذايي دربدن وهمچنين انحلال بيشتر مواد در آب غير خود به خودي بود چه مشكلاتي بوجود مي آمد ؟
2 و 1 : پس از مشاهده تصاوير توسط فراگيران آنان بايد بصورت تيمي مشورت كرده در حدي كه اطلاع دارند و وقت اجازه ميدهد پاسخ دهند .
4 و 3 : بدليل اينكه اين آزمايش تا حدودي در ارتباط با معلومات عمومي و فراگيران مي باشد احتمال دارد بتوانند پاسخ نسبتا صحيحي ارائه دهند .
معرفي و ارائه درس ( 13 دقيقه)
1- در اين مرحله از فراگيران خواسته ميشود كه ضمن مروري كوتاه بر درس جديد ، واژه هاي كليدي را بصورت تيمي استخراج كنند .و ازاين طريق فراگيران به محور اصلي درس پي خواهند برد .
پيشرفت خود به خودي- واكنش گرماده – واكنش گرماگير – آنتروپي (بي نظمي ) حداكثر بي نظمي حداقل .
به فراگيران توصيه مي شود كه نام تيم خود را از اين بين واژه هاي كليدي انتخاب كنند .
با توجه به اين موضوع كه فراگيران قبلا در منزل درس جديد را مورد مطالعه قرار داده اند پس از مروري كوتاه بر روي اين درس واژه هاي كليدي را استخراج خواهند كرد در اين ميان ممكن است تيم ها به واژه هاي متعددي دست يا بند در اين مرحله واژه هاي كليدي ثبت شده توسط نماينده هر تيم بر روي تابلو نوشته مي شود و از بين آنها لغات كليدي و مشترك و مناسب انتخاب مي گردد . پس نماينده هر تيم پس از انتخاب يك واژه پلاك مربوط به آن واژه برگردن خود آويزان ميكند