تحقیق تفاوت‌های حوادث رانندگی در آلمان و ايران ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تفاوت‌های حوادث رانندگی در آلمان و ايران
‏آلمان کمتر از يک چهارم ايران مساحت دارد ولی تعداد ‏اتوموبيل‌هايش بيش از ‏۴‏ برابر ايران است. با اين همه شمار قربانيان حوادث رانندگی‌ ‏در ايران بيش از ده برابر آلمان است.
‏در ‏۶‏ ماهه اول سال جاری ميلادی شمار تصادفات رانندگی در جاده‌های آلمان در قياس ‏با سال گذشته ثابت مانده، اما تعداد قربانيان و مجروحان اين حوادث به نحو چشمگيری ‏کاهش يافته است. در تصادفات ژانويه تا آخر ژوييه امسال در آلمان، مجموعا ‏۲۲۶۳‏ نفر ‏جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل يک کاهش ‏۹,۱‏ درصدی را ‏نشان می‌دهد. رقم مجروحان اين تصادفات به ‏۱۸۶۶۷۹‏ نفر می‌رسد که آن هم از يک کاهش ‏۸,۸ ‏حکايت می‌کند. اين آمار از تداوم روندی خبر می‌دهند که در سال‌های گذشته شاخص ‏چندوچون حوادث رانندگی در آلمان بوده است: شمار تصادفات ثابت مانده است، اما رقم ‏قربانيان و مجروحان به نحو قابل اعتنايی کاهش يافته است. اين روند مثبت به گفته "‏کريستيان کلنر"، مدير ارشد شورای ترافيک آلمان، بيش از همه به بهبود و بهينه‌سازی ‏سيستم‌های فعال و غيرفعال ايمنی در اتوموبيل‌ها برمی‌گردد. تلفيقی از تاثير همزمان ‏کمربند و کيسه هوا(اير باگ) به گفته کلنر عامل درجه اول در محدود شدن شمار مرگ و ‏ميرها و صدمات انسانی در تصادفات است. سيستم‌های ايمنی‌يی همچون برنامه ممانعت از ‏انحراف از مسیر اتوموبيل (ESP) ‏نيز می‌توانند پيامدهای نامطلوب رفتار اشتباه ‏رانندگان، مثل تندراندن در سر پيچ‌ها، را کاهش دهند.
‏به نوشته روزنامه "زود دويچه سايتونگ" يکی از نکات برجسته آمار اخير حوادث ‏رانندگی در آلمان اين است که گرچه رقم تصادفات تغييری نکرده، اما خودداری داوطلبانه ‏شمار پيوسته بيشتری از اهالی از رانندگی پس از مصرف الکل به يک کاهش ‏۱۶‏ درصدی در ‏تصادفات ناشی از مصرف چنين نوشابه‌هايی انجاميده است.
‏از نگاهی ديگر،‌ تصادفات رانندگی در آلمان در ‏۶‏ ماه نخست سال ‏۲۰۰۶‏ به ازای هر يک ‏ميليون نفر جمعيت ‏۲۷‏ قربانی به بار‌آورده‌اند. اين رقم در برخی از ايالات آلمان ‏کمتر و در برخی بسيار بالاتر است. مثلا در دو ايالت آلمان شرقی سابق يعنی "‏براندنبورگ" و "مکلنبورگ فورپورمان" رقم مزبور به ترتيب به ‏۴۹‏ و ‏۴۶‏ بالغ می‌شود که ‏در وجه عمده به وضع نامساعد جاده‌ها و خيابان‌ها، تعداد نسبتا بيشتر نقاط حادثه‌خيز ‏و عقبماندگی زيرساخت‌های آنها برمی‌گردد.
‏تفاوت‌های فاحش
‏بر خلاف آلمان که شمار قربانيان و مصدومان نه چندان بالای حوادث رانندگی آن رو ‏به کاهش است ايران همچنان به اين لحاظ جز‌ء کشورهای صدرنشين دنيا به شمار می‌رود. ‏قرهنگ نازل رانندگی و کم‌اعتنايی به رعايت قانون، بی‌توجهی مديريت کشور و رسانه‌ها ‏و سيستم آموزشی عمومی تحت کنترل آن به بازآموزی مستمر مردم، شمار بالای ‏اتوموبيل‌های مستعمل،‌ تمرکز توليد و توزيع اتوموبيل در دست شرکت‌های دولتی که برای ‏مردم گزينه‌ای جز خريد اتوموبيل‌های ناايمن وغير استاندارد باقی نمی‌گذارد،‌ و نيز ‏زيرساخت‌های کم‌توسعه‌يافته و جاده‌های محدود و حادثه‌خيز از عوامل اصلی تصادفات ‏رانندگی در کشور ما به شمار می‌روند. بنا به آمار دوائر رسمی در ايران در قاصله ‏زمانی ‏۱۳۷۷‏ تا انتهای ‏۱۳۸۳‏، نزديک به ‏۱۴۰‏ هزار و ‏۹۳۳‏ شهروند ايرانی در حوادث ‏رانندگی کشته شده‌اند و بيش از ‏۱۲‏ ميليون مصدوم و ‏۵۰۰‏ هزار معلول مادام العمر نيز ‏از عواقب اين حوادث بوده است. بنا به گزارش خبرگزاری مهر (‏۱۶‏ بهمن ‏۱۳۸۴) ‏ايران گرچه ‏يک صدم جمعيت دنيا را به خود اختصاص داده اما سهم آن در حوادث رانندگی دنيا نزديک ‏به يک چهلم است. بنا به همين گزارش به ازای هر يک ميليون جمعيت ايران سالانه ‏۳۸۰ ‏نفر جان خود را از دست می‌دهند. اين رقم بيش از ‏۱۴‏ برابر قربانيان آلمان در مقياس ‏مشابه است.
‏تازه‌ترین آمار ایران
‏تفاوت‌های حوادث رانندگی در آلمان و ايران
‏آلمان کمتر از يک چهارم ايران مساحت دارد ولی تعداد ‏اتوموبيل‌هايش بيش از ‏۴‏ برابر ايران است. با اين همه شمار قربانيان حوادث رانندگی‌ ‏در ايران بيش از ده برابر آلمان است.
‏در ‏۶‏ ماهه اول سال جاری ميلادی شمار تصادفات رانندگی در جاده‌های آلمان در قياس ‏با سال گذشته ثابت مانده، اما تعداد قربانيان و مجروحان اين حوادث به نحو چشمگيری ‏کاهش يافته است. در تصادفات ژانويه تا آخر ژوييه امسال در آلمان، مجموعا ‏۲۲۶۳‏ نفر ‏جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل يک کاهش ‏۹,۱‏ درصدی را ‏نشان می‌دهد. رقم مجروحان اين تصادفات به ‏۱۸۶۶۷۹‏ نفر می‌رسد که آن هم از يک کاهش ‏۸,۸ ‏حکايت می‌کند. اين آمار از تداوم روندی خبر می‌دهند که در سال‌های گذشته شاخص ‏چندوچون حوادث رانندگی در آلمان بوده است: شمار تصادفات ثابت مانده است، اما رقم ‏قربانيان و مجروحان به نحو قابل اعتنايی کاهش يافته است. اين روند مثبت به گفته "‏کريستيان کلنر"، مدير ارشد شورای ترافيک آلمان، بيش از همه به بهبود و بهينه‌سازی ‏سيستم‌های فعال و غيرفعال ايمنی در اتوموبيل‌ها برمی‌گردد. تلفيقی از تاثير همزمان ‏کمربند و کيسه هوا(اير باگ) به گفته کلنر عامل درجه اول در محدود شدن شمار مرگ و ‏ميرها و صدمات انسانی در تصادفات است. سيستم‌های ايمنی‌يی همچون برنامه ممانعت از ‏انحراف از مسیر اتوموبيل (ESP) ‏نيز می‌توانند پيامدهای نامطلوب رفتار اشتباه ‏رانندگان، مثل تندراندن در سر پيچ‌ها، را کاهش دهند.
‏به نوشته روزنامه "زود دويچه سايتونگ" يکی از نکات برجسته آمار اخير حوادث ‏رانندگی در آلمان اين است که گرچه رقم تصادفات تغييری نکرده، اما خودداری داوطلبانه ‏شمار پيوسته بيشتری از اهالی از رانندگی پس از مصرف الکل به يک کاهش ‏۱۶‏ درصدی در ‏تصادفات ناشی از مصرف چنين نوشابه‌هايی انجاميده است.
‏از نگاهی ديگر،‌ تصادفات رانندگی در آلمان در ‏۶‏ ماه نخست سال ‏۲۰۰۶‏ به ازای هر يک ‏ميليون نفر جمعيت ‏۲۷‏ قربانی به بار‌آورده‌اند. اين رقم در برخی از ايالات آلمان ‏کمتر و در برخی بسيار بالاتر است. مثلا در دو ايالت آلمان شرقی سابق يعنی "‏براندنبورگ" و "مکلنبورگ فورپورمان" رقم مزبور به ترتيب به ‏۴۹‏ و ‏۴۶‏ بالغ می‌شود که ‏در وجه عمده به وضع نامساعد جاده‌ها و خيابان‌ها، تعداد نسبتا بيشتر نقاط حادثه‌خيز ‏و عقبماندگی زيرساخت‌های آنها برمی‌گردد.
‏تفاوت‌های فاحش
‏بر خلاف آلمان که شمار قربانيان و مصدومان نه چندان بالای حوادث رانندگی آن رو ‏به کاهش است ايران همچنان به اين لحاظ جز‌ء کشورهای صدرنشين دنيا به شمار می‌رود. ‏قرهنگ نازل رانندگی و کم‌اعتنايی به رعايت قانون، بی‌توجهی مديريت کشور و رسانه‌ها ‏و سيستم آموزشی عمومی تحت کنترل آن به بازآموزی مستمر مردم، شمار بالای ‏اتوموبيل‌های مستعمل،‌ تمرکز توليد و توزيع اتوموبيل در دست شرکت‌های دولتی که برای ‏مردم گزينه‌ای جز خريد اتوموبيل‌های ناايمن وغير استاندارد باقی نمی‌گذارد،‌ و نيز ‏زيرساخت‌های کم‌توسعه‌يافته و جاده‌های محدود و حادثه‌خيز از عوامل اصلی تصادفات ‏رانندگی در کشور ما به شمار می‌روند. بنا به آمار دوائر رسمی در ايران در قاصله ‏زمانی ‏۱۳۷۷‏ تا انتهای ‏۱۳۸۳‏، نزديک به ‏۱۴۰‏ هزار و ‏۹۳۳‏ شهروند ايرانی در حوادث ‏رانندگی کشته شده‌اند و بيش از ‏۱۲‏ ميليون مصدوم و ‏۵۰۰‏ هزار معلول مادام العمر نيز ‏از عواقب اين حوادث بوده است. بنا به گزارش خبرگزاری مهر (‏۱۶‏ بهمن ‏۱۳۸۴) ‏ايران گرچه ‏يک صدم جمعيت دنيا را به خود اختصاص داده اما سهم آن در حوادث رانندگی دنيا نزديک ‏به يک چهلم است. بنا به همين گزارش به ازای هر يک ميليون جمعيت ايران سالانه ‏۳۸۰ ‏نفر جان خود را از دست می‌دهند. اين رقم بيش از ‏۱۴‏ برابر قربانيان آلمان در مقياس ‏مشابه است.
‏تازه‌ترین آمار ایران
‏بنا به آخرين آماری که هفته گذشته (‏۳۰‏ مرداد ‏۱۳۸۵ ) ‏در جريان دومين همايش سراسری ‏معاونان راهور و فرماندهان پليس راه از سوی سرهنگ يونس ميرزايی تبار، مديرکل عمليات ‏ترافيک راهنمايی و رانندگی نيروی انتظامی ارائه شد؛ در سال ‏۸۴‏ در هر ساعت 2 تا 3 ‏نفر در تصادفات رانندگی در ايران جان خود را از دست داده اند که عامل ‏۸۵‏ درصد اين ‏تصادفات خطای انسانی بوده است. وی با بيان اين که در ‏۵‏ ماه اول سال ‏۸۴‏ مجموعا ‏۲۰۳ ‏هزار و ‏۲۸۴‏ مورد تصادف جرحی و فوتی در معابر کشور داشتيم، خاطرنشان کرد: در اين ‏تصادفات ‏۹‏ هزار و ‏۲۷۲‏ نفر کشته و ‏۹۷‏ هزار و ‏۹۵۰‏ نفر مجروح شدند. سرهنگ ميرزايی تبار ‏به مقايسه آمار تصادفات ‏۵‏ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل پرداخت و ‏گفت: از ابتدای سال جاری تا ‏۲۳‏ مرداد ماه دو هزار و ‏۴۹۷‏ تصادف فوتی، ‏۴۲‏ هزار و ‏۶۸۹ ‏تصادف جرحی و ‏۱۸۳‏ هزار و ‏۷۱‏ تصادف خسارتی داشتيم که در اين تصادفات ‏۹‏ هزار و ‏۵۹۵ ‏نفر کشته و ‏۷۳‏ هزار و ‏۱۳۷‏ نفر مجروح شدند. ميرزايی‌تبار بدون اشاره به افزايش شمار ‏مرگ و مير در ‏۵‏ ماه اول امسال در قياس با مدت مشابه سال قبل، گفته است که مجموعا ‏آمار کشته‌شدگان حوادث‌ رانندگی در سال ‏۱۳۸۴‏ و ‏۱۳۸۵‏ نسبت به سال‌های قبل‌تر يک کاهش ‏۱۰ ‏درصدی را نشان می‌دهد. اين سخن گرچه به دور از واقعيت نيست ( برای مثال شمار ‏کشته‌شدگان حوادث رانندگی در ايران در سال ‏۱۳۸۳‏ از رقم ‏۲۷‏هزار نفر فراتر رفته است) ‏ولی تازه‌ترين آمارها نيز کماکان بر شمار دهشتناک تصادفات رانندگی و ميرگ و مير، ‏جراحت و معلول‌شدگی ناشی از آنها در ايران حکایت دارد که ‏۷‏ برابر ترکيه، ‏۳‏ برابر ‏روسيه و ‏۴۵‏ برابر کشورهای صنعتی است.
‏گفتنی است که در آلمان با مساحت تقريبی ‏۳۵۰‏ هزار کيلومتر مربع و جمعيتی معادل ‏۸۳ ‏ميليون نفر حدود ‏۴۵‏ ميليون خودرو وجود دارد. اين در حالی است که ايران يک ميليون و ‏ششصد هزار کيلومتر مساحت دارد( نزديک به ‏۵‏ برابر آلمان) ،جمعيتش رقمی حدود ‏۶۷ ‏ميليون نفر است و بنا به تخمين‌ها شمار خودروهايش حول و حوش ‏۱۰‏ ميليون دستگاه ‏است.
‏معاون عمراني وزير كشور: تصادفات جاده اي در ايران ‏۲۰‏ برابر ميانگين جهاني است‏

    «آمار تصادفات جاده اي در ايران 20 برابر ميانگين جهاني است.»اين خبري است كه مهدي هاشمي معاون عمراني وزير كشور در سمينار بينالمللي ايمني در تردد عنوان كرد.وي معتقد است:«در حال حاضر ايران 5/2 درصد از ميزان تصادفات جاده اي صورت گرفته در جهان را از آن خود كرده كه اين آمار پنج برابر كشورهاي صنعتي جهان و پنج برابر كشورهاي هم تراز ايران است.وي افزود: «سالانه يك ميليون و 200 هزار نفر در نقاط مختلف جهت بر اثر تصادفات جاده اي كشته مي شوند كه مي توان گفت 80 درصد از اين آمار به كشورهاي در حال توسعه اختصاص دارد.»
    
    هاشمي خاطرنشان كرد:«چنانچه اقدامات موثري در اين زمينه صورت نگيرد اين آمار تا سال 2020 به 5/2 ميليون نفر افزايش خواهد يافت.»معاون عمراني وزير كشور اظهار كرد:«به طور متوسط روزانه 75 نفر در اثر حوادث رانندگي جان خود را از دست مي دهند. همچنين 64 درصد تصادفات،برون شهري، 28 درصد درون شهري و 17 درصد در جاده هاي روستايي صورت مي گيرد.»
    
    هاشمي خاطرنشان كرد:«35 درصد از اين آمار به كشورهاي آسياي جنوب شرقي 24 درصد غرب اقيانوس آرام، 10 درصد اروپا، 11 درصد آمريكا، هفت درصد خاورميانه و 13 درصد در آفريقا مربوط مي شود.»
    
    وي افزود:«سال 80 چهارهزار ميليارد تومان صرف خسارات تصادفات جاده اي شده است كه تنها 700 ميليارد تومان آن توسط شركت هاي بيمه گر تامين شده است.»
    
    وي تلفات ناشي از سوانح رانندگي را سال 81، 8/10، سال 82، 6/17، سال 83، 4/1، سال 84، 4/6 و سال 85، 7/0 درصد اعلام كرد و افزود: «در حال حاضر يك درصد از تصادفات در كشور فوتي، 18 درصد جرحي و 81 درصد خسارتي است.»
    
    
‏طي سال 85 زيرساخت هاي جاده اي كشور تنها 5/1 درصد رشد داشته است

    
    محمد رويانيان، رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا، نيز به وضعيت تصادفات جاده اي در كشور پرداخت و گفت: «روزانه 20 ميليون سفر به مسافت 100 كيلومتر و 65 ميليون سفر شهري در كشور صورت مي گيرد كه اين آمار نشان مي دهد ايراني ها هفت برابر اروپاييان بيش تر سفر مي كنند.»وي همچنين درخصوص آمار تلفات جاده اي در كشور افزود: «ميانگين مرگ و مير ناشي از تصادفات جاده اي طي برنامه پنج ساله سوم 3/11 درصد رشد داشته كه اين آمار طي دوساله ابتداي برنامه چهارم توسعه با 1/7 درصد كاهش به 85/2 درصد رسيده است.»رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا افزود: «سال گذشته 200 هزار تصادف منجر به فوت در معابر شهري و جاده اي صورت گرفته كه سال گذشته 27 هزار و 500 نفر جان خود را از دست دادند و 276 هزار نفر مجروح شدند.»وي خسارت ناشي از تصادفات رانندگي در كشور را روزانه 20 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: «اين رقم سالانه به هفت هزار ميليارد تومان مي رسد.»
    
    رويانيان خاطرنشان كرد: «طبق آمار سازمان بهداشت جهاني در حال حاضر مرگ و مير ناشي از تصادفات جاده اي در رتبه ششم قرار دارد كه پيش بيني مي شود اين رقم تا سال 2020 به رتبه سوم برسد.اين در حالي است كه در كشور ما اين آمار به دومين عامل مرگ و مير تبديل شده است.»
    
    رويانيان اظهار كرد: «در صورت عدم مقابله صحيح،آمار تصادفات تا سال 2020، 60 تا 80 درصد مرگ و ميرها در كشورهاي در حال توسعه رخ خواهد داد كه اين رقم در كشورهاي توسعه يافته بين 20 تا 60 درصد است.»وي همچنين با اشاره به شماره گذاري بيش از 9 ميليون و 200 هزار خودرو از ابتداي توليد خودرو در ايران تاكنون اظهار كرد: «سال 85 يك ميليون و 200 هزار خودرو شماره گذاري شده كه اين رقم حاكي از رشد 12 درصدي توليد خودرو طي سال گذشته بوده است. اين در حالي است كه رشد زيرساخت هاي جاده اي كشور تنها 5/1 درصد بوده است كه در مجموع رشد وسيله نقليه سال 85، 16 درصد بوده است.»وي تغيير نوع سفر به سمت حمل و نقل عمومي و ترويج استفاده از بخش ريلي، اصلاح قوانين به سمت قوانين بازدارنده و افزايش ظرفيت راه هاي اصلي كشور را از جمله راهكارهاي پليس در جهت كاهش تلفات جاده اي برشمرد و گفت: «سال جاري 100 ميليارد تومان به پليس راهنمايي و رانندگي اختصاص داده شده كه اختصاص

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4113 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 6

حجم فایل:21 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل