تحقیق تقسيمبندي قاليهاي عثماني بر اساس طرح و نقشه 20 ص ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 22 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
مقدمه
تركيهي امروز در منتهياليه غرب آسيا و شرق اروپا قرار دارد. سه درصد خاك تركيه در قاره اروپا و بقيه در قاره آسيا قرار دارد و به همين دليل از گذشتههاي دور به اين منطقه آسياي صغير گفتهاند. بايد اذعان نمود كه معرفي و طبقهبندي طرحهاي مهم فرش تركيه به علت خصوصيات خاص آن و از همه مهمتر گرايش بيش از اندازه به طرحهاي هندسي، كاري مشكل ميباشد. اصولاً كاربرد كلمهي نقوش ساده شده در مورد بسياري از آنها نيز بايد با احتياط صورت بگيرد. چرا كه هويت بسياري از نگارهها براي ما مبهم است. به اين ترتيب نميتوان نقوش فعلي را استليزه يا تجريد يافتهي نقوش و حتي اشكال حقيقي دانست. در واقع كاربرد عبارت نماد (سمبول) و موارد مشابه نيز براي طرحهاي فرش تركيه تا حدودي با مشكل توأم است زيرا اصولاً سمبوليسم نيز به آن مفهومي كه در فرشهاي چين و تركستان وجود داشته و دارد، در اين منطقه رايج نبوده و نيست. شايد بهترين راه براي يافتن پاسخ مناسب، انجام يك بررسي كوتاه از تاريخ شروع فرشبافي در اين منطقه باشد كه خود نيازمند يك بررسي تاريخي از منطقه آناتولي ميباشد.
تاريخچه
بر اساس بررسيهاي تاريخي هيتيها اولين گروه از ساكنين اين منطقه بودهاند كه حكومت پادشاهي هيتيها را تشكيل دادند هيتيها داراي تمدني درخشان بودند و سنگ نبشتههاي زيادي از آنها باقي مانده است. اقوام ليدي نيز در اين منطقه سكونت داشتهاند. ليديها قومي صنعتگر بودند كه بويژه در رنگرزي شهرت بسيار داشتند.
2
كوروش پادشاه ايران آخرين پادشاه ليدي را شكست داد و اين سرزمين مدتها ضميمه امپراتوري ايران گرديد.
اقوام متعدد هند و اروپايي و ديگر اقوام همچون يونانيها، تركمنها، تاتارها، ارمنيها كردها و عربها و خلاصه بسياري از اقوام مختلف با فرهنگها و صنايع بومي خود كوهستانهاي آناتولي را مورد تعرض قرار داده، يا به اين منطقه مهاجرت كردهاند و براي مدتي حتي كوتاه بر ساختار سياسي، اقتصادي و هنري آن سرزمين تاثير گذاشتهاند.
همچنين تكرار برخي جريانات تاريخي و وقايع كه بعدها در سرنوشت اقوام ايراني و ترك موثر بود، در فراگيري بهتر و بيشتر فنون قاليبافي تركها از ايرانيان تاثير زيادي داشته است. از جمله پس از شروع حملات خانمانسوز مغولان در سال 616 هجري قمري به خراسان و ديگر بلاد ايران و عثماني، به تدريج بسياري از تركان مجبور به مهاجرت به طرف سرزمينهاي غرب شدن. به اين ترتيب تعداد زيادي از صنعتگران و هنرمندان ايراني نيز براي رهايي از آسيب حمله مغولان با حركت اقوام ترك همراه شدند. اينان مهارت و هنرهايشان را نيز با خود به سرزمينهاي جديد بردند و تركان به خوبي آنان را به خدمت گرفتند و از مهارتهايشان استفاده كردند.
همچنين سلطان سليم اول(سلطان ترك) در سال 1514 ميلادي تبريز را فتح كرد. اين واقعه بيست سال بعد توسط جانشين وي سلطان سليمان اول تكرار شد. و نيروهاي فاتح صنعتگران و هنرمندان را از تبريز به آسياي صغير كوچ دادند. به اين ترتيب تاثير ادواري هنرمندان ايراني در قاليبافي تركيه امري است اجتنابناپذير كه بدون شك از روشن و بديهي آن تقليد و استفاده از نقوش و حتي شيوههاي بافت است. پايان
4
آنچه راه را براي دستهبندي فرشهاي تركيه (عثماني) مشكل ميسازد استفاده وسيع از نقوش هندسي ميباشد. به اعتقاد برخي شايد اين امر متأثر از اعتقادات مذهبي تركان باشد. چرا كه ا غلب تركها سني مذهب هستند و بر اساس اعتقادات مذهبي خود مجاز به نمايش تصوير انسان و حيوانات و ساير اشكال طبيعي و زنده در فرش نبودهاند. اما ايرانيان شيعه مذهب در اين امر محدوديتي نداشتند و به همين دليل برخي از فرشهاي نفيس بافته شده در آسياي صغير در اثر مراودت و سكونتهاي يكجا ميان ايرانيان و تركها برگرفته از هنر ايراني و به تبع آن آزادي عمل در خلق نقوش ميباشد كه طرحهاي گردان و ملهم از طبيعت از نشانههاي آن ميباشد.
تقسيمبندي قاليهاي عثماني بر اساس طرح و نقشه:
1) قاليهاي بافت كارگاههاي شاهي كه در واقع به سفارش دربار و وابستگان آنها بافته ميشده است. نظير كارگاههايي كه سلطان سليمان در شهرهاي قسطنطنيه و بروسه تأسيس كرده بود. اغلب فرشهايي كه در اين كارگاهها بافته شدهاند، ملهم از نقوش گردان و گل برگهاي طبيعي ميباشد. برخي از فرشهاي اين گروه داراي پشم زبرتر و خشن و رنگهاي شفاف است كه احتمالاً در كارگاههاي خصوصي بافته شدهاند. اما برخي ديگر كه داراي الياف لطيفتر و رنگهاي ملايم و زيباتري هستند احتمالاً در كارگاههاي شاهي بافته شدهاند. زمينهي اغلب قاليهاي اين گروه چه در متن و چه در حاشيه قرمز رنگ است و طرحهاي تزئيني به رنگهاي زرد، سبز، قرمز و آبي با گردهي سفيد ميباشد. با توجه به طرحهاي اين فرشها ميتوان گفت كه قديميترين آنها مربوط به اواخر قرن شانزدهم ميلادي است. بافت اين نوع فرشها كه عموماً
5
بر اساس گل و برگهاي گردان و نقوش زيباي طبيعي است هم اكنون در تركيه رواج دارد.
2) دستهي دوم از فرشهاي تركيه را ميتوان در گروهي جاي داد كه ساختار اصلي نقوش آنها بر پايهي طرحهاي هندسي و شكسته قرار دارد. بر اساس نمونههاي قديمي باقي مانده از قاليهاي اين گروه ميتوان گفت كه برخي از نمونههاي اين فرشها نيز احتمالاً در كارگاههاي شاهي و به سفارش دربار و براي موارد خاص بافته شده است. اما اغلب فرشهايي كه در روستاها و مناطق مختلف قاليبافي تركيه بافته شده، براساس همين اسلوب و گرايش به طرحهاي هندسي عرضه شدهاند.
تقسيمبندي فرشهاي عثماني بر اساس دورههاي تاريخي
الف) قاليهاي قرن 13 ميلادي يا قاليهاي مشهور به سلجوقي:
قديميترين نمونههاي شناخته شدهي فرش تركيه شامل چهار فرش و دو قطعه (پاره) فرش است. احتمال داده ميشود كه اين فرشها در زمان حكومت سلطان علاءالدين (1236 ـ 1219 ميلادي) براي مسجد قونيه بافته شدهاند. قدر مسلم اين قاليها مربوط به زمان سلاجقهي روم است كه حكومت آنان در قونيه، در قرن پانزدهم ميلادي توسط تركان عثماني ساقط شد. نقوش اين فرشها كاملاً هندسي است و در حاشيهي دو قطعه از آنها نوشتههايي شبيه به خطوط كوفي وجود دارد. رنگهاي استفاده شده در اين فرشها نيز عمدتاً آبي، قرمز و زرد ميباشد. اين قاليها كه به قاليهاي قونيه شهرت يافتهاند. قديميترين قاليهايي هستند كه احتمال ميرود بافت تركيه باشند چرا كه گره قيوردس يا همان گرهي تركي در آنها به كار رفته است. اين فرشها در موزهي اوقاف در استانبول نگهداري ميشود.
بحث آزاد: ما در خصوص تكه فرشهاي بجا مانده و قاليهاي دوره سلجوقي كه در دو مسجد شهر فستات پيدا شدهاند گفتگو كرديم فرض بر اين است كه اين قاليها در شهر قونيه كه در آن دوران اصليترين مركز بافندگي بوده است بافته شدهاند. و يا اينكه در يكي ز شهرهاي سيواس يا قيصري كه براي بافندگي بازسازي شده باشند شهرهايي كه ماركوپولو از آنها ديدن كرده بود. حدوداً