تحقیق جامعه شناسی صنعتی 11 ص ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏بنام خدا
‏جامعه شناسی صنعتی
‏1-اگر در آینده صاحب یک کمپانی صنعتی شویدچه اقداماتی را انجام میدهید و چه برنامه هایی را به اجرا در میآورید؟
‏ اهداف و استراتژیهای اتخاذ شده یک کمپانی،مهمترین عامل برای موفقیت در مدیریت و پیش برد برنامه های آن به شمار میرود.
‏از یک سو موفقيت يا شكست يك استراتژي بستگي زيادي به حركات و فعاليتهاي رقبا دارد بر اين اساس ‏شركتها پس از تدوين و اتخاذ استراتژي خود بايد همواره به محيط بيروني‏،فرهنگ های مختلف‏ و فعاليتهاي رقبا توجه نموده و آنها را زير نظر داشته باشند و اقدامات لازم را متناسب با فعاليتهاي رقبا اتخاذ ‏نمايند.‏همچنین ‏ فرهنگ های مختلف و بازارهای چند ملیتی را شنسایی و با استفاده از دانش خود نبض هر یک از این بازارها را در اختیار خود گرفته است‏.‏ انرژي خفته در افراد را بيدار نمايد.به افرادي كه واقعاً كارها را انجام مي دهند، گوش فرا دهد. نزد كارمندان خود برود و به تمام سوالاتشان پاسخ دهد. مهمترين وظيفه اي كه يك مدیر به دوش دارد اين است كه به دنبال صدا و ارزش و اعتبار كارمندان خود باشد، براي آنها ارزش قائل شود و به رشد و پرورش آنها بپردازد.بسط پيدا كند، هرچقدر مي تواند اهداف خود را بيشتر نمايد. افرادي كه بدون حدومرز به كارهايشان سرعت مي بخشند و رؤياهاي خود را بسط و گسترش مي دهند، از قدرت نامحدودي براي تقويت امـــــــور و بهبود كارها،
2
‏برخوردار مي باشند.كيفيت را به عنوان اولويـــت اول خود قرار دهيد.كيفيت را بـه عنوان وظيفه شغلي همه كارمندان در بياوريد.‏.‏امور تجاري را به صورتي درآورد كه ازطريق اينترنت قابل دسترسي باشند.از تجارت الكترونيك براي زدن ضربه نهايي به پيكره بوروكراسي استفاده نمايد.‏و....
‏ ‏همچنین‏ ‏با مطالعه و بررسي عملکرد شركت ها و کمپانی های موفق و مطرح و تلفیق و یا تفکیک استراتژی های آنها به تنیجه مطلوب خواهیم رسید.اغلب این ‏شركت ‏ها‏در طول حيات خود در هر مقطعي از زمان متناسب با شرايط خاص آن دوره از يك ‏يا چند استراتژي استفاده كرده اند‏. اگر چه توضيح اينكه اقدامات ‏و فعاليتها شان ‏مبتني بر كدام استراتژي بوده است بسيار دشوا‏ر است (چرا که برخی از آنها ‏با چندين استراتژی مرتبط است و تفکيک و جداسازی آن بسیار مشکل است )
‏را‏ بيان نمود :
‏1-‏استراتژي تمايز :
‏بر اساس اين استراتژي شركت يا سازمان بايد بتواند محصولاتي توليد و عرضه كند كه اولا براي مشتري ارزش ويژه اي داشته باشد و ثانيا رقبا نتوانند براحتي محصول مشابه آن را توليد كنند.
‏ ‏(‏با نگاهي به ويژگيها و مشخصه هاي محصولات سوني مي توان گفت اين شرکت توانسته است بخوبي از استراتژي تمايز براي عرضه محصولات خود استفاده کند:
‏- ‏ ‏محصولاتي با كيفيت بسيار بالا و تقريبا بي نظير
‏-‏ ‏ محصولاتي با تكنولوژي بالا و مطابق با جديدترين فناوريهاي روز
‏-  محصولاتي در اندازه هاي بسيار كوچك و قابل حمل‏)‏
‏7-‏استراتژي تنوع گرايي غير همگون :
‏هنگامي كه شركتها و سازمانها توان مديريتي و مالي بيش از فعاليتهاي محوري و اصلي خود داشته باشند تلاش مي كنند با بهره گيري از استراتژي تنوع گرايي ناهمگون از ظرفيتها و تواناييهاي اضافه خود در بخشهاي ديگري استفاده كنند.
‏ ‏3-‏  استراتژي تنوع گرايي همگون :
‏ بر اساس اين استراتژي شركت براي حفظ سهم بازار و فروش محصولات خود محصولات جديد ي را مرتبط با محصولات قبلي به بازار عرضه مي كند. ‏(‏عرضه پلي استيشن 2در سال 2000 و برنامه ريزي براي عرضه پلي استيشن 3 در سالهاي آينده نمونه اي از اقدامات شركت سوني برای بکار گيري اين استراتژي است. ‏)
‏4-‏    استراتژي توسعه محصول :
‏اين استراتژي به شركتها و موسسات امكان مي دهد با بهينه سازي محصولات يا خدمات فعلي و يا ارائه محصولات و خدمات جديد‏, فروش محصولات و سهم بازار خود را افزايش دهند . عرضه مدلهاي جديد گوشي تلفن همراه با امكانات و گزينه هاي جديد‏(به عنوان مثال تماشاگران مسابقات تنيس مي توانند با استفاده از گوشيهاي موبايل سوني پيامهاي كوتاه را براي بازيگران مورد علاقه شان بر روي اسنوبرد ورزشگاه ارسال كنند.)
‏5-‏  استراتژي رسوخ در بازار :
3
‏امروزه كمتر شركت يا موسسه اي است كه بدون بهره گيري از اين استراتژي بتواند در بازار رقابت باقي بماند . پايه و اساس اين استراتژي مبتني بر افزايش سهم بازار و فروش محصولات با بكار گيري تلاشهاي بيشتر بازاريابي است
v‏    استراتژي مشاركت :
‏اين استراتژي امروزه بسيار مورد توجه و اقبال سازمانها و موسسات قرار گرفته است و شركتهاي بسياري در جهان با بهره گيري از اين استراتژي در صددند با توليد محصولات جديدتر با كيفيت بالاتر و هزينه كمتر سهم بازار خود را حفظ و رضايت مشتريانشان را افزايش دهند.‏(مثلا:‏تاسيس شركت S-LCD‏ براي توليد پانلهاي LCD‏ با سرمايه گذاري مشترك سوني و سامسونگ , ادغام بخشهاي موسيقي شركت سوني و شركت آلماني برتلزمن و تشكيل شركت جديدي تحت عنوان " يونيور سال موزيك" ، مشارکت با شرکت اريکسون برای عرضه گوشيهای تلفن همراه نمونه اي از فعاليتهاي سوني در اين زمينه است. ‏)‏
‏ v‏    استراتژي كاهش :
‏معمولا شركتها در زمان ركود تلاش مي كنند با انجام اقداماتي نظير تجديد ساختار سازماني و حذف بخشهاي غير ضروري ‏, فروش بخشي از دارائيهاي شركت و .... كاهش فروش را جبران نموده و ضمن حفظ توان رقابتی خود ‏ از زيان دهي شركت جلوگيري کنند.(در همین زمینه ‏شركت سوني اعلام كرده است تلاش می کند با اقداماتي نظير كاهش لايه هاي سازماني، حركت به سوي ساختار سازماني مسطح و منعطف با بهره گيري از IT‏, ارزيابي مجدد دارائيها و نقش آنها در كسب و كار شركت و... جايگاه رهبري و پيشتازي خود را دربازار بدست آورد‏.)
v‏    استراتژي تمركز :
‏بر اساس مفاهيم اين استراتژي‏،‏ شركت تمام منابع خود را بر روي بازار‏های خاص‏ يا همان  market‏ niche‏ ‏متمركز خواهد كرد البته به همان ميزان كه شركت بر روي بازارهاي خاص متمركز مي شود شانس استفاده از فرصتهاي ديگر را براي خود كاهش مي دهد
‏2-یک طراح صنعتی باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد و در زمینه فعالیتش به صورت پیوسته چه اصولی را مد نظر قرار دهد؟
‏طراحی صنعتی به عنوان يك رشته و شغل، آميخته‌اي است از علم و هنر. هر يك از دو ركن علم و هنر آنچنان جايگاه محكم و استواري در پيكره طراحی صنعتی دارند كه با حذف هر كدام، روند طراحی صنعتی به سرانجام نرسيده و نهایتاً نتيجه كار يا به سمت صنعت ‏صرف‏ منحرف شده و يا به سوی هنر صرف.
‏با توجه به گرايش‌های طراحی صنعتی، ابداع، ابتكار، خلاقيت و ايده‌پردازي از پايه‌های اساسي كار هر طراح صنعتی مي‌باشد. پس نمي‌توان به صرف وجود محصولات و روش‌های فعلي از نوآوري و ابتكار دوري جست. مسلما انسان تنوع‌طلب است و با توجه به همين اصل است كه نوآوري در فرم ظاهري
4
‏كالا و توليدات ضروري. به همين ترتيب پاسخ به تنوع‌طلبي استفاده‌كننده يكي ازعوامل مهم كار طراح در جهت رسيدن به طرح مطلوب است.
‏طراح صنعتي باید تلاش كند كه سختي و خشونت صنعت را از محصول گرفته تا محصول صنعتي براي مشتري لطيف گردد و در اين كار هم منافع كارفرما و هم استفاده كننده را در نظرگيرد.
‏در مورد نحوه كار،يك طراح صنعتي باید در ابتدا يكي از مشكلات جامعه را مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار دهد و نيازهاي توليد كننده و مصرف كننده را در زمينه مورد نظر جمع آوري كند،سپس بر اساس اطلاعات به دست آمده صورت مسأله خود را تهيه كند و در نهايت با توجه به فرهنگ بومي، اقتصاد، روانشناسي، ديدگاه هاي هنري، روشهاي توليد، تكنولوژي توليذ، نوع مواد مورد استفاده و مسائل زيست محيطي، طرح محصولي جديد را ارائه دهد و يا يكي از معايب محصولات قديمي را بر طرف سازد‏(redesign‏).
‏يك متخصص طراحي صنعتي بايد اطلاعات عمومي بسيار گسترده اي داشته باشد تا بتواند به ياري اين اطلاعات طرح جديدي ارائه بدهد.
‏يك ويژگي مهم و ضروري براي طراح، احساس مسؤوليت و تعهد مي باشد چرا كه يك طراح صنعتي به صورت اشياء در اختيار انسان نوعي رابطه جسمي و روحي با او برقرار مي كند. به گونه اي كه اگر كليه نكات و مقتضيات لازم در توليدات رعايت نشود. ممكن است خسارات جبران ناپذيري بر روح و جسم ‏ انسانها وارد كند‏.
‏یک طراح‏ صنعتي بايد مردم شناس، روانشناس و جامعه شناس خوبي باشد تا وسايلي كه طراحي مي كند، منطبق با نيازها و علايق مردم باشد.‏
طراح با توجه به علم و هنر طراحی، محصول، محيط و يا روشي را برای مخاطب خلق ميكند كه خواسته‌های تعريف شده او را در جهت حصول به هدف معيني (مثلاً كسب امنيت، آرامش، سهولت استفاده، قيمت ارزان، آرامش و يا حتي لذت) مهيا سازد. طراحان صنعتی آشتی ‌دهندگان صنعت، ‌هنر و اقتصاد هستند و در تمام كارخانجات و خطوط توليد دنيا در راس هرم مديريت ت‏وليد كالا و محصولات قرار دارند.‏
ايجاد هويت واحد برای يك كالا يا يك گروه كالايی و يا حتی تمامی كالاهای توليدی يك شركت از ديگر وظايف طراح صنعتی است.
‏ ‏3-اکنون که در حال گذراندن تحصیلات دانشگاهیتان هستید برای آینده تحصیلی و شغلی خود چه برنامه هایی را در نظر دارید؟
‏آز آنجا که دانشگاه و دروران 4 ساله تحصیل‏ را زمینه مناسبی برای ‏ارتقا سطح علمی و عملی خود میدانم‏،به کسب تجربه و یاد گیری نرم افزار ‏های مرتبط با رشته ،افزایش دامنه اطلاعاتم و...‏پرداختم.ضمن اینکه به همراه جمعی از دانش آموختگان این رشته و ...به عضویت انجمن ملی جوانان در آمدیم.NGO‏شدیم و در حال راه اندازی شرکت کوچکی هستیم تا تجربه کنیم و یاد بگیریم‏ ‏برای دوران فارغ التحصیلی‏ و‏.‏............
‏4-به نظر شما واژه های زیر دارای چه مفاهیم و ویژگی هایی هستند؟

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4057 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .docx

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:61 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل