تحقیق تاریخچه عکاسی تبلیغاتی

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 9 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏اول‏ی‏ن‏ تبل‏ی‏غات‏ تصو‏ی‏ر‏ی‏ ب‏ی‏ شک فعال‏ی‏ت‏ خود را از غارها‏یی‏ آغاز کرد که انسان ها‏ی‏ اول‏ی‏ه‏ در آن سکن‏ی‏ م‏ی‏ گز‏ی‏دند‏.‏نقاش‏ی‏ بر رو‏ی‏ سنگ ها و بس‏ی‏ار‏ی‏ از سنگ نبشته ها‏ی‏ تصو‏ی‏ر‏ی‏ نظ‏ی‏ر‏ تصاو‏ی‏ر‏ شکار، پرورش ح‏ی‏وانات‏ و اهل‏ی‏ کردن ح‏ی‏وانات‏ وحش‏ی‏،‏ همگ‏ی‏ نمونه تبل‏ی‏غات‏ تصو‏ی‏ر‏ی‏ از توانمند‏ی‏ ها‏ی‏ انسان اول‏ی‏ه‏ بوده است.چنانچه انسان کنون‏ی‏ و هم عصر ما د‏ی‏گر‏ بار، باز به هزاران سال قبل رجوع کند ب‏ی‏ شک به ق‏درت‏ ب‏ی‏ان‏ اهداف و جلب اطراف‏ی‏ان‏ گذشتگان پ‏ی‏ م‏ی‏ برد که فقط با زبان تصو‏ی‏ر‏ و تصو‏ی‏ر‏ی‏ بوده است، اما در زمان حال د‏ی‏گر‏ سطوح نوشتار‏ی‏ آن چنان که با‏ی‏د‏ و شا‏ی‏د‏ د‏ی‏گر‏ توان جلب توجه ب‏ی‏نندگان‏ را ندارد. ز‏ی‏را‏ فرصت کم است و حوصله ها کوتاه و وقت مطالعه کم. دن‏ی‏ا‏ی‏ امروز توان خواند‏ن‏ خود را در سطح ‏ی‏ک‏ ورق زدن کاهش داده و با‏ی‏د‏ بتوان در همان ساعت کوتاه پ‏ی‏ام‏ خود را رساند و ا‏ی‏ن‏ رسالت تصو‏ی‏ر‏ است که با‏ی‏د‏ تاث‏ی‏ر‏ خود را با کوتاه تر‏ی‏ن‏ زمان بگذارد و آر‏ی‏ انسان امروز مجذوب تصو‏ی‏ر‏ است.‏عکاس‏ی‏ با پ‏ی‏دا‏ی‏ش‏ خود در سال ‏۱۸۱۶‏ تا به امروز هزار راه و ب‏ی‏راهه‏ را آزموده ول‏ی‏ عکاس‏ی‏ تبل‏ی‏غات‏ی‏ که شا‏ی‏د‏ جزو آغاز‏ی‏ن‏ ا‏ی‏ن‏ فرآ‏ی‏ند‏ بوده ر‏ی‏شه‏ دارتر‏ی‏ن‏ قسمت ا‏ی‏ن‏ هنر است. ابتدا‏یی‏ تر‏ی‏ن‏ تصاو‏ی‏ر،‏ تصاو‏ی‏ر‏ی‏ است که زندگ‏ی‏ مردم را به تصو‏ی‏ر‏ م‏ی‏ کشد. کار ‏ی‏ک‏ کشاورز، فعال‏ی‏ت‏ ‏ی‏ک‏ صنعتگر ‏و‏ حمله نظام‏ی‏ و... حاصل ا‏ی‏ن‏ نوع عکاس‏ی‏ را م‏ی‏ توان در زمره عکس ها‏ی‏ مستند تبل‏ی‏غات‏ی‏ دانست.
‏ا‏ی‏ن‏ سبک خود آغاز رو‏ی‏کرد‏ی‏ است که امروزه به هزاران شکل درآمده است که هر کدام دارا‏ی‏ ابزار و فن خاص خود است. ب‏ی‏ان‏ اسم عکاس‏ی‏ تبل‏ی‏غات‏ی‏ برا‏ی‏ هر شنونده ا‏ی‏ ‏ی‏ادآور‏ تصاو‏ی‏ر‏ی‏ است بس‏ی‏ار‏ ساده و کوتاه در ذهن. تصو‏ی‏ر‏ برچسب بر رو‏ی‏ قوط‏ی‏ کنسرو. دونده ا‏ی‏ بر رو‏ی‏ جعبه کفش ‏ی‏ا‏ کودک‏ی‏ شاد بر رو‏ی‏ جعبه خوراک‏ی‏. ول‏ی‏ هر چه هست در هزاره سوم، تبل‏ی‏غات‏ و مخصوصا تبل‏ی‏غات‏ بصر‏ی‏،‏ خود به ابزار‏ی‏ قدرتمند در جوامع بشر‏ی‏ تبد‏ی‏ل‏ شده است. در حال حاضر عکاس‏ی‏ تبل‏ی‏غات‏ی‏ و تصو‏ی‏ر‏ تبل‏ی‏غات‏ی‏ جا‏ی‏ خود را در صفحات مهم مجلات ‏ی‏افته،‏ پوسترها‏ی‏ آگه‏ی‏ ها‏ی‏ تبل‏ی‏غات‏ی‏ تمام شهرها ر‏ا‏ در ز‏ی‏ر‏ س‏ی‏طره‏ خود درآورده و خبر گشا‏ی‏ش‏ استود‏ی‏وها‏ی‏ بزرگ و پر زرق و برق هر روز به گوش م‏ی‏ رسد.
‏3
‏تبل‏ی‏غات‏ بصر‏ی‏ حالا گام ها‏ی‏ خود را استوارتر م‏ی‏ گذارد، چون ‏ی‏افته‏ است که ا‏ی‏ن‏ فن حت‏ی‏ در جوامع اقتصاد‏ی‏ که شر‏ی‏ان‏ ‏ی‏ک‏ ملت است نفوذ کرده و حت‏ی‏ جوامع س‏ی‏اس‏ی‏ را تحت سلطه خود درآورده است.
‏و‏ به هم‏ی‏ن‏ خاطر آن چنان بزرگان ملل مختلف خود را در ت‏ی‏ررس‏ لنزها قرار م‏ی‏ دهند که حت‏ی‏ به نت‏ی‏جه‏ کار هم فکر نم‏ی‏ کنند چون با تمام وجود به نت‏ی‏جه‏ ا‏ی‏ن‏ نوع تبل‏ی‏غات‏ اطم‏ی‏نان‏ کامل دارند.
‏پس،‏ از ابتدا‏ی‏ بشر‏ی‏ت‏ از زمان پ‏ی‏دا‏ی‏ش‏ انسان غارنش‏ی‏ن،‏ تبل‏ی‏غات‏ تصو‏ی‏ر‏ی‏ به وضوح پد‏ی‏دار‏ بوده است.
‏تاریخچه عکاسی تبلیغاتی
‏پس ازپایان جنگ دوم جهانی نیمه غربی اروپای ویرانه که با کمک های مالی متفق قدرتمندش ایالات متحده رو به بازسازی عمومی می رفت اندک اندک چون ققنوسی از خاکستربرمی خواست وجانی تازه درکالبدش دمیده می شد. بازار تولید که کاملاَ بی رونق مانده بود. اروپای درمانده را به سوی مصرف گرایی کشاند. چرا که فروشگاه ها خالی بودند و شهروندان نیازمند اقلام روزمره . درنتیجه درسرتاسر اروپا بدل به بستری بی نظیر برای ارائه محصولات آمریکایی گردید . ودر این میان آنچه نقدینه ی بیشتری را راهی جیب کمپانی موفق می ساخت تبلیغات مناسب و تأثیرگذار بود. بی شک با حجم تخریب اروپا صورتی دردمند یافته بود. درنتیجه تبلیغاتی جذابتر به نظر می رسیدند که پررنگ و لعاب تر بودند.
‏در این سال ها عکاسی درمقام هنری مستقل شناخته می شد ومجله های بسیاری در سراسر اروپا و آمریکا به این هنر جوان اختصاص یافته بودند ، چه در سطح تکنیکی و چه به مثابه رسانه ای هنری . با پایان جنگ نخست تکنولوژی عکاسی روند روبه پیشرفت بی وقفه را پیش گرفته بود که پس از جنگ و تا پایان دهه 1930 انواع دوربین های تک لنزی انعکاسی ( SLR‏ ) را به بازار روانه ساخت ، چنین امکاناتی سبب شد که استفاده از این رسانه گویا بسیار آسان تر ، ارزانتر وهمه گیر شود.
‏درسال 1947 امکان تازه ای پدید آمد که بسیار چنین روندی را تسریع نمود. دراین سال دکترادوین. اچ . لند در اتحادیه جامعه اپتیکی آمریکا دوربینی را ابداع کرد که عکس یک دقیقه ای می گرفت . و این تکنولوژی تا سال 1959 به سرعتی معادل 15 ثانیه رسید. سال های پس ازجنگ به دلایلی که برخی از آنها ذکر شد.
‏3
‏سال پیشرفت صنعت چاپ وبه اصطلاح دوران طلایی چاپ نامیده می شد. مجلات رنگی و مصور که با قیمت بسیار ارزان و درتیراژهای بسیار بالا ارائه می شد . همگان را به خرید محصولات و همچنین سفر وجهانگردی فرا می خواند . ازهمین رو دهه های 1940و 1950 را دوران مجله های گلاسه رنگی نیز می گویند .
‏فراتر از تبلیغات در سالهای پس از جنگ عکاسی مردم نگار مستند و خبری نیز خیزهای چشمگیری برداشت . برای مثال در سال 1947 عکاسان آزاد مستند و جنگ گروهی را تشکیل دادند با نام مگنوم . که نام آن همچنان معادل بهترین شکل عکاسی مستند وخبری است . درمجموع گستره ی وسیعی از سال های پس ازجنگ به عکاسی مستند گذشت هر چند هنرمندان مدرنیستی که در دوره جنگ مجال ارائه آثار هنرمندانه خود را نداشتند نیز فضایی یافتند تا به برگذاری نمایشگاه های هنری بپردازند. عکاسانی چون پیرسودر، مارتین مارتینک ، آنگوس مکبین ، امیلا مدکو!
‏درفاصله سال های 1945 تا 1965 چنان که گفته شد دوران رشد و شکوفایی آمریکا نامیده می شد . دورانی که شاید دیگر درتاریخ جهان برای هیچ حکومت سرمایه داری رخ ندهد . بدون شک شرکت های سرمایه دار اروپایی که درآن سال ها هنوز چیزی از سرمایه شان باقی مانده بود نیز راهی ایالات متحده شدند ،‌تا از رشد اقتصادی قاره دور افتاده بهره مند شوند ،‌ بررسی هزینه های صرف شده در صنعت تبلیغات درفاصله سال های 40 تا 60 به سادگی به ما نشان می دهد که ابعاد ماجرا چقدر عظیم بود. تبلیغات چاپی موجود درمجلات و روزنامه ها از سال 1940 تا 1950 از مبلغ یک میلیارد دلار به 5/2 میلیارد دلار رسید و این رقم در سال 1960 با رشدی شگرف معادل 5/4 میلیارد دلار ثبت شده است که درمقایسه با سال 1935 رشدی 515 درصدی داشت . دوران اخیر دوران رشد سمت تازه ای در مطبوعات بود . این فرد یعنی مدیر هنری از اهمیت بسیاری برخوردار شد چرا که وظایفی چون کشف استعدادهای بالقوه ،‌ بالفعل ساختن آن و تأیید و گسترش ایده های تبلیغاتی را برعهده داشت.
‏5
‏ویلیام برن باخ مدیر هنری برجسته آن سال ها در سال 1947 چنین می گوید: « تبلیغات دراصل متقاعد کنندگی است و متقاعد کنندگی نمی تواند یک علم باشد ،‌ بلکه هنر است . » عکس های سال های پس ازجنگ همواره با شعاری سیاسی همراه بودند که با روحیه سیاسی اجتماعی همان سال ها تدوین می شد . شعارهایی اغلب بر اساس سیاست های جنگ سرد . با آنکه تأکید بر ساخت هنرمندانه عکاسی بسیار بیشتر از سال های 20 و 30 بود لیکن شکل تازه ای از هنر را در نظرمی آورد که برخوردار از دستور زبانی مشخص و توانایی بیانگری بود والتر نورنبرگ عکاس تبلیغاتی در سال 1940 چنین نوشته است : « عکس تبلیغاتی باید ایده داده شده را به فرمی ملموس ترجمه کند ‏–‏ آن چنان که برای بیننده کاملاٌ آشکار باشد و نمایانگر موضوع مورد فروش . »
‏وی چنین ادامه می دهد : «‌ این مسئله به شکلی تلویحی بیانگر چهار ملاحظه مهم است ، نخست اینکه نباید تجربه حسی را با ادراک رومانتیک اشتباه گرفت . گاهی چنین چیزی رخ می دهد چرا که رمانتیسم باعث می شود تجربیات حسی برای متوسط مردم راحتتر قابل درک باشد و دوم آنکه بیان را نباید با توضیح اشتباه گرفت . توضیح دادن به معنای تبیین نمودن است . لیکن بیان کردن به معنای قابل درک نمودن تجربیاتی شخصی است . این بدان معناست که عکاس ‏–‏ اگر هنرمند باشد ‏–‏ باید از جزئیات پنهانی که می خواهد نشان دهد آگاه باشد و آن را برای نظاره گر بیان کند. به طوری که بیننده موضوع عکس را به همان شکل بفهمند وحس کند .
‏سوم این که واکنش مردم به یک اثر هنری غیرقابل محاسبه است و رویدادی از پیش تعیین شده وجود ندارد.
‏چهارم ،‌ در اثرهنری فرم و محتوا همچون یک واحد یگانه در می آید و چنان به هم پیوسته اند که غیرقابل تفکیک می شوند . فرم بخشی ذاتی از بیان هنری است . » چنین ایده ای که ریشه هایش از دهه های 1930 اندک اندک تا سال های دهه ی 1960 بر این باور تأکید داشتند که مضمون یک آگهی تبلیغاتی سبب ترغیب مشتری به خرید می شود و نه فرم آگهی و همین تغییر نگرش سبب توجه بسیاری در رابطه میان متن و تصویر موجود در آگهی شد چرا که بر مبنای تجربه عمومی ،‌ مخاطب در مواجهه با آگهی شامل عکس و متن ابتدا نگاهی گذرا به عکس می اندازد سپس متن را می خواند و درنهایت با دقتی بیشتر به تصویر باز می گردد.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4570 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 9

حجم فایل:18 کیلوبایت

 قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل