بازاريابي و بازارسازي زيره و زرشك 225 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 241 صفحه
قسمتی از متن word (..DOC) :
بازاريابي و بازارسازي زيره و زرشك 1
فصل اول
طرح تحقیق
بازاريابي و بازارسازي زيره و زرشك 3
1-1 مقدمه
تحقيق براي افزايش صادرات غيرنفتي كه در كشور ما امري الزامياست. دراين مورد گرچه در مقاطعمختلف زماني چه قبل و چه بعد از انقلاب تحقيقاتي انجام شده است اما اقدامات مؤثري آنچنانكه بايد و شايدهنوز صورت نگرفته است. تجربه كشورهاي موفق در امر توسعه اقتصادي نشان داده كه تجارت خارجي نقشبسيار مهم و تعيين كنندهاي در فرايند توسعه اين كشورها ايفا كرده و به طور قطع ميتوان گفت كه هيچكشورتوسعه يافته و تازه صنعتي شدهاي را نميتوان يافت كه بدو توسعه تجارت و تكيه بر صادرات خود به اينامر نايل شده باشد. الگوي توسعه متكي به صادرات امروزه تقريباً در ميان اكثر كشورهاي در حال توسعه بهصورت مدل غالبي درآمد است و از اين رو مشاهده ميكنيم كه طي 1980 بسياري از اين كشورها بسويخصوصي سازي و كاهش دخالتهاي دولت در اقتصاد، مقررات زدايي، آزادسازي تجاري، تلاش در جهتجلب سرمايههاي خارجي و به طور كلي در جهت حاكميت عناصر اقتصاد بازار اهتمام كردهاند. نظريه تجارتبه عنوان متور رشد اقتصادي داراي مخالفين و موافقين زيادي است. پر بيش و سنيگر از جمع مخالفان ايننظريه بويژه در كشورهاي درحال توسعه بودهاند و دليل اين امر را تخريب رابطه مبادله تجاري اين كشورهاميدانند زيرا اين كشورها صادر كننده مواد خام و وارد كننده محصولات نهايي ميباشند و قيمت مواد خامنسبت به محصولات نهايي روز به روز در حال كاهش است برخي ديگر از نظريهپردازان اقتصادي همانندريكاردو، هگچر اهلين و كروگمن از موافقين رابطه مثبت بين رشد اقتصادي و تجارت خارجي بوده و دليل اينامر را عمدتاً در مزيتهاي نسبي و فراواني نسبي عوامل توليد در بين كشورهاي مختلف ميدانند اما نكته ايناست كه به مرور زمان و بويژه پس از جنگ جهاني دوم از تعداد مخالفين كاسته شده و بر تعداد موافقين افزودهشده است به ديگر سخن ديدگاه صاحبنظران در مورد نقش مثبت و مؤثر تجارت خارجي در رشد اقتصاديروز به روز خوشبينانهتر شده و آنرا به يك اصل تبديل مينمايند.
در سالهاي اخير جهت توسعه اقتصادي كشور واستفاده از تجارت خارجي به عنوان يكي از محورهاياصلي رشد وتوسعه اقتصادي، افزايش ذخاير ارزي، ايجاد زمينههاي اشتغال و رونق كسب و كار براي صنايعمختلف و رهايي از اقتصاد تك محصولي نفت، روند پژوهش دراين مورد شتاب بيشتري گرفته است هرمحصولي كه صادر ميشود در منطقه توليد آن محصول رشد و توسعه اقتصادي ايجاد ميشود. جهت افزايشصادرات به فعاليت بازاريابي و تدوين استراتژيهاي مؤثر براي ورود به بازارهاي جهاني بايد بيشتر و بهترپرداخته شود. جوان بودن جمعيت كشور، توسعه صادرات را ميتواند به عنوان يكي از استراتژيهاي ايجاداشتغال منظور داشت جهت وارد شدن به بازارهاي جهاني نيازمند طراحي استراتژي مناسب بازاريابي بينالمللي ميباشيم در شروع قرن 21 جهان با دو تحول تغيير اساسي مواجه است.
بازاريابي و بازارسازي زيره و زرشك 4
1- روند جهاني شدن 2- پيشرفت سريع تكنولوژي
بنابراين اتكا به بازارهاي داخلي ديگر كافي است گرچه آسانتر است از اين پس بايد جهاني انديشيد و مليو بوميعمل نمود پيشرتف ارتباطات و توسعه شبكههاي اطلاع رساني جهاني فعاليتهاي بازاريابي را بسيارتخصصي و پيچيده نموده است بازاريابي را به صورت يكي از محورهاي اصلي فعاليت بازرگاني و مديريتيدرآورده است. در بازاريابي جهاني بايد به عوامل اصلي محيطي كه پيوست در حال تغيير و تحول و تعامل بايكديگر هستند مانند اقتصاد، تكنولوژي، سياست، قانون و فرهنگ توجه كافي مبذول داشت و استراتژيبازاريابي براي هر كشور را با توجه به اين عوامل طراحي نمودد و به ويژه ارزشهاي فرهنگي محيط را برايافزايش فروش در نظر گرفت. فرويپاشي شوروي سابق و حركت كشور چين به طرف اقتصاد بازار، آزاديكشورهاي اروپاي شرقي، تشكيل اتحاديه اروپا، رشد و توسعه اقتصادي كشور جنوب شرق آسيا و... همگيفرصتهاي نوين بازاريابي را به ارمغان آوردهاند. توسعه GATT (موافقن كلي روي تعرفه گمركي و تجارت) وسازمان و نهادهاي اقتصادي جهاني و منطقهاي همكاريهاي اقتصادي و بازرگاني، WTO (سازمان تجارتجهاني) تسهيلات و تمهيدات فعاليت بازاريابي و بازرگاني را بوجود آوردهاند به همان نسبت هم با رقابتآزادند مواجه شدن، تميهدات و محدوديتهايي را بجود آوردهاند و رقابت از قيمت به رقابت بد كيفيت وبستهبندي انتقال يافته است پايان جنگ سرد سياسي جاي خود به جنگ سرد اقتصادي و تبليغاتي و فعاليتمناسب بازاريابي داده است در قرن 21 شركتها و كشورهايي برنده خواهند بود كه با نوآوري و فعاليتمناسب بازاريابي از طريق طراحي استراتژيهاي بازاريابي بتوانند فرصتهاي نوين تجاري را كشف نموده و اآنها بهره برداري نمايند و هرچه بيشتر در صحه تجارت و رقابت جهاني وارد شده و فعال باشند و تبوانند سهممناسبي از اين بازار را گرتفه و آرنا حفظ نموده و درآينده توسعه بخشند با توجه به نكات فوق و نيز شرايطبوجود آمده در نظام تجارت جهاني تماميكشورها و بويژه كشورهاي درحالت وسعه بر آن شدهاند كه بانگرشي جامعه و با توجه به تحولات اقتصاد بينالملل برنامههاي توسعه اقتصادي خود را مورد ارزيابي قراردهند بديهي است جمهوري اسلاميايران نيز به عنوان يك كشور در حال توسعه كه تاكنون اقتصاد غيرنفتي آننقش و حضور چنداني دراقتصاد بين الملل نداشته نميتوانست از اين جريان و تحولات جهاني مستثني باشداز آنجا كه حضور ايران در صحنه اقتصاد بين الملل طي چند دهه گذشته عمدتاً به فروش نفت خام و ورود انواعكالاها خلاصه شده است لذا برنامههاي توسعه اقتصادي كشور هيچگاه در پيوند ارگانيك و توسعهزا با تجارتخارجي و توسعه صادرات قرار نگرفت به نظر ميرسد كه دستيابي به هر گونه راه حل در جهت رفع و ياتخفيف مشكل فوق و نيز برقراري ارتباط ميان هر يك از بخشهاي اقتصادي كشور و ازجملهبخش كشاورزي بااقتصاد بين الملل مستلزم ايجاد سياستهاي مناسب، اعمال ديدگاههاي مقتضي و اجراي برنامههاي زيربناييو مستمري خواهد بود كه براساس بررسيها و پژوهشهاي جامع ارائه و تهيه گرديده است بيترديد نتايجمجموعه پژوهشهاي اين پروژه ميتواند شنخت لازم را براي سياستگذاري و اتخاذ راهكارهاي پايه برايتوسعه تجارت كشاورزي، حضور مؤثر در بازارهاي بينالمللي روند الحاق به سازمان جهاني تجارت، مقابله بااثرات منفي ناشي از اجراي موافقتنامه
بازاريابي و بازارسازي زيره و زرشك 4
WTO به بخش كشاورزي و ساير مسائل مرتبط در اختيار قرار ميدهد.
آنچه پيش روي داريد حاصل پژوهشي است با عنوان بازاريابي و بازاررساني زيره و زرشك در استانخراسان هدف كلي اين مطالعه بررسي وضعيت بازاررساني و بازاريابي محصولات فوق الذكر در سطوحمختلف توليد كننده، عمده فروش، خرده فروش و صادر كننده و نيز تعيين سير حاشيه، كارآيي و ضريب هزينهبازاريابي اين دو محصول، بررسي عوامل مؤثر برحاشيه خرده فروشي، ضايعات و كارآيي بازاريابي زيره وزرشك بررسي و شناخت وضعيت رقباي بالقوه و اصلي صادراتي در بازارهاي نهايي، هدف، برآورد توابععرضه و تقاضاي صادرات محصولات فوق، شناسايي مسيرهاي صادراتي در بازارهاي جهاني و بينالمللي ودر نهايت ارائه راهكارهاي مناسب جهت بهبود بازاريابي و بازاررساني آنها در داخل و خارج كشور و توسعهصادرات زيره و زرشك ميباشد.
2-1 ضرورت و اهميت مسئله
بخش كشاورزي به عنوان يكي از بخشهاي قديميو اصلي در اقتصاد كشورهاي در حال توسعه از جملهايران ميباشد گرچه در فرآيند توسعه كشور از اهميت اقتصادي اين بخش كاسته شده است اما هنوز سهمعمدهاي از توليد ناخالص داخلي، اشتغال و تجارت خارجي بدون نفت را تشكيل داده و نيز بدلايل تأميننيازهاي غذايي كشور و ضروري جامعه و داشتن مساعدتهايي در رشد اقتصادي كشور از جايگاه خاصيبرخوردار است. نظر به اينكه حدود يك سوم صادرات غيرنفتي ايران از بخش كشاورزي است و با توجه بهارزبري پايين اين بخش نسبت به ساير بخشهاي اقتصاد كشور و وابستگي كم آن به تكنولوژي پيچيده ميتوانبا توسعه صادرات محصولاتي كه از نظر شرايط اقليمي، اقتصادي و فرهنگي داراي مزيتن سبي ميباشند باتوجه به بحث عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني (WTO) بخشي از ارز مورد نياز كشور را تأمين ومساعدت قابل توجهي به ساير بخشهاي اقتصاد در جراين توسعه اقتصاديا نجام گيرد به منظور افزايش كارآييو بهبود نظام بازاررساني محصولات كشاورزي در كشرو ايران و نيز توسعه صادرات آنها با توجه به رقابتهايجهاني در زمينه بازار محصولات كشاورزي نياز به تحقيقات اقتصاد كشاورزي در مورد محصولات و مناطقيكه داراي مزيتن سبي از نظر توليد، بازاريابي، صادرات هستند روز به روز محسوستر ميشود.