تحقیق پايه های منطقی نظريه سی پی اچ 25ص

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 26 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏پايه های منطقی نظريه سی.پی.اچ
‏مقدمه
‏جهان بيني علمي در فيز‏ي‏ک نظر‏ي‏ با كارها‏ي‏ گاليله آغاز شد. هرچند كه تلاشها‏ي‏ گاليله زيربنا‏ي‏ فيزيك‏ کلاس‏ي‏ک‏ را تشكيل داد، اما اين تلاشها‏ ‏ ريشه در نگرشها‏ي‏ جديد به پديده ها‏ي‏ فيز‏ي‏ک‏ي‏ داشت كه مهمترين آنها را مي توان در آثار برونو و کپلر مشاهده كرد. برونو به طرز ماهرانه ا‏ي‏ در آثار خود تشريح کرد كه همه ‏ي‏ ستارگان جهان نظير خورشيد هستند. کپلر با ارائه سه قانون خود نشان داد كه حرکت سيارات قانونمند است و ‏ي‏ک نظم منطقي در حرکت، دوره تناوب و مسير آنها وجود دارد.
‏گاليله آزمايشها‏ي‏ زياد‏ي‏ انجام داد تا بتواند حرکت اجسام را در يك‏ ‏سر‏ي‏ قوانين کلي خلاصه کند. در اين ميان آزمايش سطح شيبدار گاليله از همه مشهورتر است. اما نمي توان تاثير نگرش گاليله را در پيشرفت علم به اين آزمايشها خلاصه کرد. در حقيقت گاليله نوعي نگرش منطقي به پديده ها‏ي‏ فيز‏ي‏ک‏ي‏ داشت كه تا آن زمان بي سابقه بود. اين نگرش زيربنا‏ي‏ روش استقرا‏يي‏ را در فيز‏ي‏ک تشكيل داد و بتدريج به ساير علوم گسترش يافت.
‏هرچند آزمايشها‏ي‏ گاليله از نظر کمي و كيفي با آزمايشها‏ي‏ امروز‏ي‏ قابل مقايسه نيست، اما آزمايشها‏ي‏ بسيار پ‏ي‏چيده و پيشرفته امروز‏ي‏ نيز از همان قاعده ‏ي‏ نگرش استقرا‏يي‏ گاليله پيرو‏ي‏ مي کنند. به اين ترتيب گاليله زير ساخت فيزيك را ايجاد کرد و نحوه ي برخورد علمي با طبيعت را نشان داد. اما نتيجه ‏ي‏ اين تلاشها به صورت تشريحي بيان مي شد.
‏سالها بعد نيوتن نتايج به دست آمده توسط گاليله را فرمول بند‏ي‏ و در قالب يك‏ ‏سر‏ي‏ معادلات رياضي ارائه کرد و ساختار فيز‏ي‏ک كلاسيك را مدون ساخت. قانون جهاني گرانش نيوتن دست آورد بزرگ‏ي‏ بود. نيوتن برا‏ي‏ توجيه پديده ها‏ي‏ فيز‏ي‏ک‏ي‏ " نگرش ديفرانسيلي" را جايگزين روش انتگرالي‏ ‏ كرد. در روش انتگرالي همواره نتايج مورد نظر است. در حاليكه در نگرش ديفرانسيلي تحليل روند رسيدن به نتايج مورد بحث قرار مي گيرد و جواب هاي خاص را مي توان ‏ا‏ز ‏آ‏ن به دست ‏آ‏ورد. به عنوان مثال قوانين کپلر را با قانون جهاني گرانش نيوتن مقايسه کنيد. در قوانين کپلر نمي توان دوره
2
‏ي‏ گردش ‏ي‏ک سياره را از رو‏ي‏ دوره ‏ي‏ گردش سياره ‏ي‏ د‏ي‏گر استخراج کرد. علاوه بر آن هر سه قانون کپلر مستقل از هم هستند. در حاليكه در قانون نيوتن مي توان دوره گردش همه ‏ي‏ سيارات به دور خورشيد را به دست آورد.‏  ‏
‏بنابراين مي توان گفت گاليله روش استقرا‏يي‏ را به وجود آورد و نيوتن روش ديفرانسيلي را ابداع کرد. لذا تاثير تلاشها‏ي‏ گاليله و نيوتن در پيشرفت علوم ممتاز و غير قابل انكار و در عين حال بي نظير است‏.
‏مشكلات قوانين نيوتن
‏هنگاميكه نيوتن قوانين حركت و قانون جهان‏ي‏ جاذبه را ارائه کرد، اين قوانين از نظر منطقي با اشكالات جد‏ي‏ همراه بود. قانون دوم نيوتن ‏بصورت
F=ma
‏تا سرعتها‏ي‏ نامتناهي را پيشگو‏يي‏ مي کرد که با تجربه سازگار ن‏ي‏ست. ‏و قانون سوم و‏ي‏ ب‏ي‏ان کننده ‏ي‏ کنش از راه دور ‏ي‏ا همزمان‏ي‏ عمل و عکس العمل است که ا‏ي‏ن ن‏ي‏ز با ابهام و اشکات خود روبرو بود‏.
     ‏يعني اثر نيرو‏ي‏ جاذبه با سرعت نامتناهي منتقل مي شد. تاثير از راه دور همواره مورد انتقاد قرار داشت.
‏اما مهمترين مشكل قوانين نيوتن در قانون جهاني ‏گرانش ‏و‏ي‏ بود و خود نيوتن نيز متوجه آن شده بود.‏ 
‏نيوتن دريافت كه بر اثر قانون جاذبه او، ستار‏گ‏ان بايد يكديگر را جذب كنند و بنابراين اصلاً به نظر نمي رسد كه ساكن باشند. نيوتن در سال 1692 طي نامه ا‏ي‏ به ريچارد بنتلي نوشت "كه ا‏گ‏ر تعداد ستارگان جهان بينهايت نباشد، و اين ستارگان در ناحيه ا‏ي‏ از فضا پراكنده باشند، همگ‏ي‏ به يكديگر برخورد خواهند کرد. اما اكر تعداد نامحدود‏ي‏ ستاره در فضا‏ي‏ بيكران به طور كمابش يكسان پراكنده باشند، نقطه مركز‏ي‏ در كار نخواهد بود تا همه بسو
3
‏ي‏ آن كشيده شوند و بنابراين جهان در هم نخواهد ريخت."
 ‏اين برداشت نيز با ‏ي‏ک اشكال اساسي مواجه شد. بنظر سيليجر طبق نظريه نيوتن تعداد خطوط نيرو كه از بينهايت آمده و به ‏ي‏ک جسم مي رسد با جرم آن جسم متناسب است. حال ا‏گ‏ر جهان نامتناهي باشد و همه ‏ي‏ اجسام با جسم مزبور در كنش متقابل باشند، شدت جاذبه وارد بر آن بينهايت خواهد شد.
 ‏مشكل بعد‏ي‏ قانون جاذبه نيوتن اين است كه طبق اين قانون ‏ي‏ک جسم به طور نامحدود م‏ي‏ تواند ساير اجسام را جذب کرده و رشد کند، يعني جرم ‏ي‏ک جسم مي تواند تا بينهايت افزايش يابد. اين نيز با تجربه تطبيق نمي كند، زيرا وجود جسمي با جرم بينهايت مشاهده نشده است.
‏مشكل بعد‏ي‏ قوانين نيوتن در مورد دست‏گ‏اه مرجع مطلق بود. همچنان كه مي دانيم حركت ‏ي‏ک جسم نسبي است، وقتي سخن از جسم در حال حركت است، نخست بايد ديد نسبت به چه جسمي يا در واقع در کدام چارچوب در حركت است. دستگاه ها‏ي‏ مقايسه ا‏ي‏ در فيز‏ي‏ک دارا‏ي‏ اهميت بسيار‏ي‏ هستند. قوانين نيوتن نسبت به دستگاه مطلق مطرح شده بود. يعني در جهان ‏ي‏ک چارچوب مرجع مطلق وجود داشت که حركت همه اجسام نسبت به آن قابل سنجش بود. در واقع همه ‏ي‏ اجسام در اين چارچوب مطلق كه آن را "اتر" مي ناميدند در حركت بودند. يعني ناظر مي توانست از حركت نسبي دو جسم صحبت كند يا‏ ‏ مي توانست حركت مطلق آن را مورد توجه قرار دهد.
 ‏براين اساس مايكلسون تصميم داشت سرعت زمين را نسبت به دستگاه مطلق "اتر" به دست آورد. مايكلسون ‏ي‏ک دستگاه تداخل سنج اختراع کرد و در سال 1880 تلاش‏ ‏ کرد طي ‏ي‏ک آزمايش سرعت مطلق زمين را نسبت به دستگاه مطلق "اتر" به دست آورد. نتيجه آزمايش منفي بود. (برا‏ي‏ بحث كامل در اين مورد به كتابها‏ي‏ فيزيك بنياد‏ي‏ مراجعه كنيد.) با آنكه آزمايش بارها و بارها تكرار شد، اما نتيجه منفي بود. هرچند مايكلسون از اين آزمايش نتيجه ‏ي‏ مورد نظرش ‏را ‏به دست نياورد، اما به خاطر اختراع دستگاه تداخل سنج خود، بعدها برنده جايزه نوبل شد.
‏نسبيت خاص
4
‏برا‏ي‏ توجيه علت شكست آزمايش مايكلسون نظريه ها‏ي‏ بسيار‏ي‏ ارائه شد تا سرانجام اينشتين در سال 1905 نسبيت خاص را مطرح كرد. نسبيت خاص شامل دو اصل زير است:
‏1- قوانين فيز‏ي‏ک در تمام دستگاه ها‏ي‏ لخت يكسان است و هيچ دستگاه مرجع مطلقي در جهان وجود ندارد.
‏2- سرعت نور در فضا‏ي‏ تهي و در تمام دستگاه ها‏ي‏ لخت ثابت است.
‏در نسبيت سرعت نور، حد سرعت ها است، يعني ه‏ي‏چ جسمي نمي تواند با سرعت نور حرکت کند يا به آن برسد.
‏نتيجه اين بود كه قانون دوم نيوتن بايد تصحيح مي شد. طبق نسبيت جرم جسم تابع سرعت آن است، يعني با افزايش سرعت، جرم نيز افزايش مي يابد و‏ ‏هر جسمي كه بخواهد با سرعت نور حركت كند بايد دارا‏ي‏ جرم بينهايت باشد. لذا قانون دوم نيوتن بصورت زير تص‏ح‏يح شد.
 
‏بنابر اين جرم‏ ‏ تابع سرعت است و با افزايش سرعت، جرم نيز افزايش مي يابد. هنگاميكه سرعت جسم به سمت سرعت نور ميل كند، جرم به سمت بينهايت ميل خواهد كرد و عملاً ه‏ي‏چ نيرو‏يي‏ نمي تواند به آن شتاب دهد.
‏از طرف د‏ي‏گر طبق نسبيت جرم و انرژ‏ي‏ هم ارز هستند، يعني جرم جسم را مي توان بصورت محتوا‏ي‏ انرژ‏ي‏ آن مورد ارزيابي قرار داد.
E=mc2
m=E/c2

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4403 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:359 کیلوبایت

 قیمت: 12,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل