تحقیق احتراق در موتورهاي اشتعال – جرقه اي ( بدون شکل ) 55 ص

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 54 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏احتراق در موتورهاي اشتعال ‏–‏ جرقه اي
‏موتورهاي اشتعال ( احتراق ) جرقه اي يا اتو
‏اصول كاركرد
‏اين سيستم ‏، يك موتور احتراقي مي باشد كه با استفاده از اشتعال بيروني ، انرژي موجود در سوخت ( بنزين ) را به انرژي جنبشي ( سينتيك ) تبديل مي كند .
‏اين نوع موتورها براي كاركرد خود از يك مخلوط سوخت ‏–‏ هوا ( بر پايه بنزين يا گاز ) استفاده مي كنند .
‏هنگامي كه پيستون در داخل سيلندر به سمت پايين حركت مي كند مخلوط سوخت هوا به داخل سيلندر كشيده شده و هنگامي كه پيستون به سمت بالا حركت مي كند اين مخلوط به صورت متراكم در مي آيد.‏
‏اين مخلوط ، سپس در فواصل زماني معين و توسط شمع ها ، جهت احتراق آماده مي شود . گرمايي كه در طي مرحله احتراق حاصل مي شود باعث بالا رفتن فشار سيلندر گرديده و سپس پيستون باعث به حركت درآمدن ميل لنگ شده و در نتيجه ‏اين فعل و انفعال ، انرژي مكانيكي ( قدرت ) حاصل مي گردد .
‏پس از هر مرحله احتراق كامل ، گازهاي موجود از سيلندر خارج شده و مخلوط تازه اي ‏از سوخت ‏–‏ هوا به داخل سيلندر كشيده ( وارد )مي شود . در موتوراتومبيلها تبديل گازها ( جابه جايي گازهاي موجود ) بر اساس اصول
2
‏ چهار مرحله آغاز احتراق ( چهار حالت موتور ) و نيز حركت ميل لنگ كه براي ‏هر احتراق كاملي مورد نياز مي باشد ، صورت مي گيرد . ( شكل 1 )
‏اصول كاركرد موتورهاي چهار زمانه اي
‏موتورهاي احتراقي چهار زمانه اي از سوپاپهايي جهت كنترل جريان گاز بهره مي گيرند .
‏چهار حالت موتور عبارتند از :
‏حالت تنفس
‏حالت تراكم و جرقه
3
‏حالت انفجار
‏حالت تخليه
‏-حالت تنفس ‏
‏سوپاپ هوا ( ورودي ) : باز
‏سوپاپ دود ( خروجي ) : بسته
‏حركت پيستون : به سمت پايين
‏احتراق : وجود ندارد .
‏حركت رو به پايين پيستون باعث افزايش حجم مفيد داخل سيلندر شده و بدين طريق مخلوط سوخت ‏–‏ هواي تازه از داخل سوپاپ ورودي ، وارد سيلندر مي شود .
‏حالت تراكم و جرقه
‏سوپاپ هوا( ورودي ) : بسته
‏ ‏سوپاپ دود ( خروجي ) : بسته
‏حركت پيستون : به سمت بالا
‏احتراق : فاز اشتعال اوليه
‏هنگامي كه پيستون به سمت بالا حركت مي كند باعث كاهش حجم مفيد سيلندر شده و مخلوط سوخت ‏–‏ هوا را متراكم مي كند .
‏درست چند لحظه قبل از رسيدن پيستون به نقطه مرگ بالا شمع بالاي سيلندر جرقه زده و باعث احتراق مخلوط سوخت ‏–‏ هوا مي شود .
4
‏نسبت تراكم توسط مقدار حجم سيلندر و حج‏م تراكم مطابق ذيل محاسبه مي شود:
ε=( V n + Vc ) Vc
‏نسبت تراكم در خودروهاي مختلف بستگي به طراحي موتور دارد .
‏افزايش نسبت تراكم در موتورهاي احتراق داخلي ، باعث افزايش بازده گرمايي و مصرف سوخت مي گردد .
‏به طور مثال افزايش نسبت تراكم از 6:1 به 8:1 باعث زياد شدن بازده گرمايي به مقدار 12 درصد مي گردد .
‏آزادي عمل در افزايش نسبت تراكم ، توسط عامل به نام ‏«‏ ضربه ‏»‏ ( يا پيش اشتعال ) محدود مي شود . ‏«‏ ضربه ‏»‏ بر اثر فشار ناخواسته و احتراق كنترل نشده به وجود مي آيد . اين عامل باعث به وجود آمدن خساراتي به موتور مي شود .
‏سوختهاي نامناسب و نيز ‏شكل نامناسب محفظه احتراق باعث ب‏وجود آمدن ‏اين پديده در نسبت تراكم هاي بالاتر مي شود .
‏-‏مرحله قدرت
‏سوپاپ هوا ( ورودي ) : بسته
‏ ‏سوپاپ دود ( خروجي ) : بسته
‏حركت پيستون : به سمت بالا
‏احتراق : به صورت كامل انجام گرفته است .

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4368 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 54

حجم فایل:134 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل