تحقیق اضطراب امتحان
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 22 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
اضطراب امتحان
اضطراب امتحان چيست؟
اضطراب امتحان از دو کلمه اضطراب(ANXIETY) و امتحان(TEST) تشکيل شده است. منظور از اضطراب نوعي حالت هيجاني، ناخوشايند و مبهم است که با پريشاني، وحشت،هراس، تپش قلب، تعرق،سردرد، بي قراري،تکرر ادرار و تشويش همراه است . انچه اين حالات را از هراس يا ترس شديد مجزا مي کند اين است که در اضطراب معمولا به طور دقيق منبع و علت اضطراب را نمي دانيم، اما در ترس شديد اغلب علت هراس براي ما مشخص است.
اما امتحان نوعي ارزشيابي است که طبق اصول معين انجام ميگيرد و وسيله اي است براي توصيف و اندازه گيري تغيير رفتار دانش اموزان در جهت اهداف اموزش و پرورش و کمک به بهبود يادگيري انها. امتحان، به ويزه امتحاناتي که از دانش اموزان گرفته مي شود معمولا داراي هفت هدف اساسي است:
١-کمک به يادگيري دانش اموز، ٢- کمک به دانش اموز براي اشنايي با هدف هاي اموزشي- درسي، ٣- برانگيختن رغبت و علاقه دانش اموزان به يادگيري، ٤- تصميم گيري براي شروع مراحل بعدي تدريس، ٥- اصلاح روش تدريس، ٦- ارتقا و طبقه بندي دانش اموزان و ٧- تصحيح نتايج فعاليت هاي دانش اموز و دادن باز خورد به وي.
با تعريف کوتاه اين دو اصطلاح، حال به اضطراب امتحان مي پردازيم. هنگامي که فرد نسبت به کارامدي عمل کرد، توانايي و استعداد خود در شرايط امتحان و يا در موقعيت هاي که در انها مورد ارزشيابي قرار مي گيرد دچار نگراني، تشويش و ترديد شود مي توان از اضطراب امتحان سخن گفت. در واقع برخي از دانش اموزان در هنگام امتحان، به ويزه امتحانات سرنوشت ساز (مثلا امتحان ثلث سوم و کنکور) دچار تشويش شديد شده، ضربان قلبشان تند مي شود، دست هايشان مي لرزد و عرق مي کند و احساس مي کنند که ذهنشان خالي شده است. وقتي که سوالات امتحاني را مي خوانند احساس مي کنند که گيج شده اند، منظور سوال را متوجه نمي شوند و گويي همه ان چيزهايي را که خوانده بودند فراموش کرده اند. در نهايت، بعد از اينکه فشار زيادي به ذهن خود مي اورند، سوال را بدون پاسخ رها مي کنند يا پاسخ بي ربط و نادرستي مي نويسند. در اينجا انها به اهميت امتحان و عدم موفقيت خود مي انديشند و همين نکات اضطراب انان را بيشتر مي کند و عمل کردشان را بيشتر تحت تاثير قرار مي دهد.
رابطه اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيلي
بايد مقدمتا خاطر نشان کرد که وجود اضطراب در انسان به عنوان يک حالت عاطفي و هيجاني، نه تنها تا حد
ي طبيعي است، که فقدان ان ممکن است مشکلات جدي براي انسان به وجود اورد و درواقع بقاي انسان به ان وابسته است. به عنوان مثال، اضطراب است که موجب مي شود در يک جاده لغزنده با احتياط رانندگي کنيم،با مشاهده يک ناراحتي جسماني به پزشک مراجعه کنيم،مطالعه کنيم و به موقع سر کلاس و جلسه امتحان حاضر شويم،و... اما همين اضطراب که چاشني زندگي است و انسان را به کار و کوشش و تکاپو وامي دارد، اگراز حد اعتدال خود تجاوز کند بسيار زيان بخش خواهد شد. وجود مقدار کمي از اضطراب در دانش اموزان در مورد مدرسه و انجام تکاليف ان ضروري است و موجب احساس مسئوليت، برنامه ريزي و مطاله بيشتر انها مي شود. حتي در مواردي که برخي از دانش اموزان نسبت به درس، امتحان و مدرسه هيچ گونه مسئوليتي احساس نمي کنند گاه لازم است که معلمان و يا اوليا با تشريح عواقب ، قصور و کوتاهي و تنبلي دانش اموزان مقداري اضطراب در انها ايجاد کنند . اما از طرف ديگر، مطالعات متعددي نشان داده است که اگر اضطراب شديد باشد کاهش پيشرفت تحصيلي دانش اموزان را به همراه خواهد داشت . به بيان ديگر، يکي از علل اساسي افت تحصيلي و يا مردودي دانش اموزان، اضطراب امتحان است که در برخ
ي مطالعات سهمي در حدود 20-15 درصد داشته است.
دانش اموزي که اضطراب امتحان دارد، در هنگام امتحان به جاي انکه وقت و تمرکز خود را صرف پاسخ دادن به سوالات امتحان کند، با افکار نا مربوط و ناخواسته اي که دران هنگام در مورد امتحان و پيامدهاي منفي ان گريبانش شده، سروکله مي زند،مثلا: من اين سوال را بلد نيستم، حتما سوال بعدي را نيز بلد نخواهم بود و نتيجه اين مي شود که نمره پايين تر مي اورم. چطور ان نمره را به مادر و پدر يا ديگر اقوام نشان دهم؟ چگونه طعنه و پرخاش انها را تحمل کنم؟ دراين ثلث تجديد مي شوم، در ثلث ديگر نبز همين طور و بالاخره مردود مي شوم. مردود که شدم چکار کنم؟
بايد اضافه کرد افرادي که داراي اضطراب امتحان اند معمولا نه فقط در موقعيت امتحان، بلکه در ديگر مواقع و موقعيت ها نيز ممکن است دچار اضطراب شده، حالات فوق را نشان دهند که مي توان انها را به صورت زير برشمرد:
١-هنگام مطالعه واماده شدن براي امتحان
٢- شب قبل از امتحان و صبح روزامتحان
٣- هنگام حرکت به طرف محل امتحان و ورود به جلسه