تحقیق برنامه ریزی آ»موزشی

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 74 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏فصل 13 مفهوم برنامه درسي و تاريخچه برنامه ريزي درسي
‏برنامه درسي (Curriculum)‏
‏برنامه درسي از نظر لغت از كلمه لاتين Currere‏ به معناي راهي كه بايد طي شود گرفته شده است. از برنامه درسي تعاريف متعددي شده است كه اينك به چند مورد آنها اشاره خواهيم كرد.
‏تعاريف مختلف از برنامه درسي از صاحبنظران
‏بوبيت:‏ فعاليتهايي كه كودكان و نوجوانان بايد انجام دهند تا توانايي انجام فعاليتهاي ضروري براي زندگي بزرگسالي در انها به وجود ايد.
‏كازول و كم‏پ‏ بل:‏ برنامه آموزشي عبارت است از همه فعاليتهاي كه از سوي كودكان تحت راهنمايي و نظارت معلمان انجام مي شو‏د‏.
‏ماكنزي:
‏برخ‏ور‏د فراگير با ابعاد مختلف كه تحت هدايت مدرسه طرح ريزي شده است
‏تانر و تانر:‏ تجربيات آموختني و نتايج مورد نظر به صورت طرح ريزي كه از طريق بازسازي منطقي معرفت و تجربه، به منظور رشد دايمي يادگيرنده در زمينه شخصي و اجتماعي، تحت نظارت مدرسه تدوين شده است.
‏دال:‏ محتوا و جريان رسمي و غير رسمي كه از طريق ان فراگير معلومات و روش فهميدن را تحت نظارت مدرسه كسب مي كنند، مهارتها را فرا مي گيرد و نگرش و ارزش گذاري و ارزشها را تغيير مي دهد.
‏اسميت، استانلي و شورز:‏ تنظيم تجربه هاي مهم كه در مدارس براي عادت دادن كودكان و نوجوانان به فكر كردن و عمل نمودن گروهي در نظر گرفته و اجرا مي شود.
‏خانم تابا:‏ يك برنامه آموزشي بيش از هر چيز به نحوه آماده ساز نسل جوان يك جامعه به ‏صورت افرادي سازنده و مفيد براي آ‏ن جامعه تلقي مي شود.
‏سيلور و الكساندر:‏ برنامه آموزشي در حقيقت نقشه اي است كه در آن فرصت هاي مناسب يادگيري براي افراد تحت تعليم فراهم مي شود.
‏2
‏بعضي از مفاهيم از برنامه درسي
‏پ‏هلوي هم گذاردن دروس
‏جدول زماني ساعات دروس
‏تهيه و تنظيم ‏فهرست مندرجات براي يك يا چند درس
‏تهيه و تنظيم محتوا و مواد آموزشي براي يك يا چند درس
‏تهيه و تنظيم رئوس مطالب يك يا چند درس
‏فهرست دروس لازم براي گذراندن يك دوره تحصيلي
‏به طور كلي مي توان تعاريفي كه از برنامه درسي شده است در دسته هاي زير تقسيم كرد.
‏1-‏ ‏برنامه درسي به عنوان محتوا:‏ تعريف سنتي از برنامه درسي است. اين مفهوم هر چند امروزه چندان متداول نيست ولي هنوز مورد استفاده قرار مي گيرد، اين تعريف بسيار محدود است. زيرا بسياري از عناصر ديگر برنامه درسي را مورد توجه قرار نداده است. دولين (Delvin)‏ و وارناك (Warnock)‏ برنامه درسي را اين چنين تعريف كرده اند.
‏2-‏ ‏برنامه درسي به عنوان تجربه ها:‏برنامه درسي به عنوان تجربه ها، شامل مفهومي از برنامه درسي است كه اغلب در فعاليت هاي ‏پ‏يشرفت گرايان مشهود است. دال، كازول و كمبل، اسميت و تانروتانر چنين تعريفي از برنامه درسي كرده اند.
‏انتقادي كه از اين نوع تعريف شده اين است كه گستردگي قلم‏رو، مي تواند مغاير هدف تعريف واژه‏ برنامه درسي باشد.
‏3-‏ ‏برنامه درسي به عنوان طرح يا نقشه:‏ از مهمترين ‏حاميان اين ديدگاه‏«‏سيلور و الكساندر‏»‏ و ‏«‏ مك دونالد‏»‏ مي باشند اينان برنامه درس را طراحي براي تدارك مجموعه اي از فرصت هاي يادگيري براي افراد تحت تعليم قلمداد مي نمايند.
‏نتيجه گيري:‏ اگر به تعاريف مختلف برنامه درسي توجه كنيم مي بينيم هركدام در نوع خود جامع نيستند. به طوري كه بعضي از آنها به روش تاكيد كرده اند. مثل تعاريف دال (Doll)‏ كازول و كمپ بل و لوي. بعضي از تعريف ها به محتوا و هدف بيشتر تاكيد كرده اند. مانند تعاريف تابا (Taba)‏ و تانرو تانر (Tanner and Tanner)‏ و سيلور و الكساندر بيان كرده اند. شايد بتوان برنامه درسي را به اين شكل تعريف كرد كه جامع تر از تعاريف گذشته باشد.
‏3
‏«‏برنامه درسي به محتواي رسمي و غير‏ رسمي، فرايند محتوا، آموزش هاي آ‏شكار و پنهان اطلاعات مي گردد كه به وسيله آنها فراگير تحت هدايت مدرسه، دانش لازم را به دست مي آورد، مهارتها را كسب مي كند و گرايشها ، قدرشناسي و ارزشها را در خود تغيير مي دهد‏»
‏تاريخچه برنامه ريزي درسي
‏بابيت (Bobbit)‏ به دليل انتشار اولين كتاب با عنوان برنامه درسي در سال 1918 نامش تداعي كننده آغاز فعاليت رسمي حوزه برنامه درسي به عنوان يك رشته نظامند مطالعاتي است. در واقع برنامه ريزي درسي به عنوان يك حوزه تخصصي عملاً در اوايل قرن بيستم توسط فرانكلين بابيت (بوبيت) متولد گرديد. پس از آن مسائل ا‏ين حوزه توجه بسياري از صاحبنظران‏ تعليم و تربيت را به خود معطوف ساخت. دومين اثري كه در حوزه برنامه ريزي درسي انتشار يافت ‏«‏ساخت برنامه درسي‏»‏ ‏نام داشت. كه توسط چارترز (Charters)‏ به رشته تحرير در امد. دهه هاي 1930 تا 1950 را بايد مقطعي به شمار آورد كه انديشه هاي ديويي در باب برنامه درسي بيش از هر زمان ديگر در صحنه هاي علمي و تعليم و تربيت رواج يافت. نفوذ گسترده تايلر مرهون كتابي است كه در سال 1949 منتشر شد. اين كتاب كه ‏«‏اصول اساسي برنامه درسي و آموزشي‏»‏ نام داشت‏،‏ پس از كتاب ‏«‏دمكراسي و تعليم و تربيت ديويي‏»‏ رتبه دوم را از نظر نفوذ و تاثيرگذاري بر تفكر و جريان عمل برنامه ريزي درسي احراز كرد.
‏سال 1957 يعني سال پرتاب سفينه اسپوتينك ، نيز سال مهمي در تاريخچه برنامه ريزي درسي است. چرا كه به واسطه آن رواج بي سابقه فعاليت هاي ناظر به طراحي برنامه هاي درسي جديد- بويژه رياضي و علوم گرديد.
‏دهه ‏1960،‏ سال نهضت بازگشت به پايه ها است. در اين دوره دانشمند پروري برنامه هاي درسي مورد انتقاد واقع گرديد.
‏دهه 1970 را بايد سال تضج گرفتن فعاليت هاي ارزشيابي در حوزه برنامه درسي دانست دهه 1980 و 1990 بهبود كيفيت برنامه درسي، دستور كار قرار گرفت و در عين حال، اين مقطع را بايد دوران عطف توجه به ماهيت انساني تعليم و تر‏بيت ناميد كه بارزترين جلوه هاي آ‏ن در نهضت ‏«‏نومفهوم گرايي‏»‏ و ‏«‏پست مدرن‏»‏ هويداست.
‏مهندسي برنامه درسي
‏4
‏مجموعه فعاليت هاي سه گانه برنامه درسي از نظر ‏«‏بوشامب‏»‏ ‏«‏طراحي برنامه درسي‏»‏، ‏«‏ساخت برنامه درسي‏»‏ و ‏«‏تدوين برنامه درسي‏»‏ است.‏
‏الف: تدوين برنامه درسي (Curriculum Design)‏ ‏:‏ به فرايند نظم و تعيين توالي و تقدم و تاخير عناصر برنامه درسي اشاره دارد.
‏ب: طراحي برنامه درسي (curriculum Construct)‏ :‏ به فرايند مشخص كردن عناصر بنرنامه درسي و گنجاندن آنها در برنامه اشاره مي كند.
‏ج: س‏ا‏خت برنامه درسي (Curriculum Development)‏ :‏ ناظر بر فرايند تعيين ماهيت مولفه ها و عناصر برنامه درسي است. به عبارت ديگر تصميم گيري درباره نحوه ايجاد و تكوين عناصر برنامه درسي را مد نظر قرار مي دهد.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3976 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 74

حجم فایل:58 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل