تحقیق تعریف فطرت

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏تعریف فطرت
‏کسانی که به زبان عربی آشنا هستند می‏دانند که وزن " ‏فعلة " دلالت بر
‏نوع یعنی گونه می‏کند . " جلسة " یعنی نشستن ، و " جلسة " یعنی ‏نوع‏
‏خاصی از نشستن . " جلست جلسة زید " یعنی نشستم به گونه نشستن زید ،
‏همانگونه که زید می‏نشیند نشستم . ابن مالک در " الفیه " می‏گوید‏: ‏و فعلة ‏لمره کجلسة ‏و فعلة لهیئة کجلسة‏ ‏چنانکه گفتیم در قرآن ، لغت " فطرت " در ‏مورد انسان و رابطه او با ‏دین آمده است : « فطره الله التی فطر الناس علیها »‏یعنی آن گونه خاص‏
‏از آفرینش که ما به انسان داده‏ایم ، یعنی انسان به گونه‏ای ‏خاص آفریده‏
‏شده است . این کلمه‏ای که امروز می‏گویند " ویژگیهای انسان " ، اگر ‏ما
‏برای انسان یک سلسله ویژگیها در اصل خلقت قائل باشیم ، مفهوم فطرت را
‏می‏دهد . فطرت انسان یعنی ویژگیهایی در اصل خلقت و آفرینش انسان .
‏سخن ابن اثیر
‏یکی از کتب معتبری که در لغات حدیث نوشته شده است ‏کتابی است به‏
‏نام النهایة از ابن اثیر که تا حد زیادی معروف است و چون ‏می‏خواهیم از
‏3
‏مدارک معتبر شاهد آورده باشیم از این کتاب ‏نقل می‏کنیم‏:
‏(1) ‏همچنان که در لغات قرآن " مفردات " راغب کتاب‏‏ ‏بسیار نفیسی است . راغب لغات ‏قرآن را خیلی خوب ریشه شکافی کرده است‏ ‏و ابن اثیر لغات حدیث را ‏ابن اثیر ‏در النهایه به مناسبت ، آن حدیث معروف را نقل می‏کند که ‏(( ‏کل مولود یولد علی ‏الفطره ‏))‏...
‏( 2 ) ‏(‏هر مولودی بر فطرت اسلامیه متولد ‏می‏شود لکن پدران او ‏)‏یعنی عوامل خارجی او را منحرف می‏کنند ، یهودی یا ‏نصرانی یا مجوسی‏اش می‏کنند ‏، که درباره این حدیث بعد بحث می‏کنیم . چون‏ ‏این حدیث را نقل کرده ، کلمه " ‏فطرت " را معنی کرده است الفطر ‏: ‏الابتداء والاختراع . " فطر " یعنی ابتدا و ‏اختراع ، یعنی خلقت ابتدایی‏
‏مقصود از خلقت ابتدایی که ابداع هم احیانا به آن ‏می‏گویند خلقت غیر
‏تقلیدی است . کار خدا فطر است ، اختراع است ولی کار بشر ‏معمولا تقلید
‏است ، حتی در اختراعی هم که بشر می‏کند عناصر تقلید وجود دارد ، ‏یعنی چه‏ ‏؟
‏کارهای بشر تقلید از طبیعت است ، یعنی قبلا طبیعتی وجود دارد و ‏بشر آن‏
‏را الگو قرار می‏دهد و بر اساس آن نقاشی می‏کند ، صناعی می‏کند ، ‏مجسمه‏
‏سازی می‏کند . بشر احیانا اختراع و ابتکار هم می‏کند و قدرت بر اختراع و
‏ابتکار هم دارد ، ولی مایه‏های اصلی اختراع و ابتکار بشر باز خود طبیعت است
‏3
‏یعنی از طبیعت الگو می‏گیرد‏)‏در معارف اسلامی در نهج البلاغه و غیر آن روی ‏این قضیه زیاد تکیه شده است‏ ‏و قهرا همینطور هم است ) ‏اما ‏خدا کار خودش را از یک صنع ‏دیگری‏ ‏تقلید نکرده ، چون هر چه هست صنع اوست و مقدم بر صنع او چیزی نیست (
‏پس کلمه " فطر " مساوی با ابتداء و اختراع است ، یعنی عملی که از
‏روی چیز ‏دیگری تقلید نشده است‏ ‏بعد می‏گوید : والفطره : الحالة منه کالجلسة والرکبة ‏فطرت یعنی حالت‏ ‏خاص و نوع خاصی از آفرینش ، مثل لغت " جلسة " و " رکبة " که ‏به‏ ‏معنی نوع خاصی نشستن و نوع خاصی ایستادن است ‏.‏والمعنی انه یولد
‏علی نوع من الجبلة والطبع المتهیی لقبول الدین فلو ترک علیها لاستمر علی‏
‏لزومها . یعنی انسان به نوعی از جبلت و سرشت و طبیعت آفریده شده است‏
‏که ‏برای پذیرش دین آمادگی دارد و اگر به حال خود و به حال طبیعی رها شود
‏همان راه ‏را انتخاب می‏کند مگر اینکه عوامل خارجی و قسری او را از راهش‏
‏منحرف کرده باشد‏. ‏بعد ابن اثیر می‏گوید در حدیث ، لغت " فطرت " مکرر آمده است . مثلا ‏در ‏حدیثی از پیغمبر اکرم که ابن اثیر ابتدای حدیث را نیاورده آمده است‏
‏((‏علی‏ ‏غیر فطره محمد ‏))‏ یعنی ‏((‏ علی غیر دین محمد ‏))‏یعنی در
‏اینجا به جای کلمه ‏((‏دین‏))‏خود کلمه ‏((‏ فطرت ‏))‏ آمده است .
‏5
‏همچنین از‏علی علیه‌السلام نقل می‏کند : ‏((‏و‏ ‏جبار القلوب علی فطراتها‏))
‏خدای متعال که دلها را آفریده است جبار دلها بر اساس ‏فطرتهای این‏
‏دلهاست . در اینجا " فطرت " جمع بسته شده است : فطرات ( فطرتها‏)
‏از اینجا ما یک نشانه پیدا می‏کنیم که آنچه که از نظر معارف اسلامی ،
‏فطری انسان است یک چیز نیست بلکه انسان فطریاتی دارد . ابن اثیر گفته‏
‏است : ‏علی فطراتها ای علی خلقها (نهایه ابن اثیر ، ج / 3 ص . 457‏)
‏سخن ابن عباس
‏حدیث عجیبی از ابن عباس نقل می‏کند که من همین حدیث ‏را قرینه می‏گیرم‏
‏بر اینکه لغت " فطرت " از لغاتی است که قرآن برای اول بار به ‏کار
‏برده است . ابن عباس که پسر عموی پیغمبر و مردی قرشی و عالم است او
‏یک ‏عجمی نبوده که بگوییم از لغت عرب ناآگاه بوده است می‏گوید من معنی‏
‏کلمه " فطرت ‏را که در قرآن آمده است آن وقتی فهمیدم که با یک‏
‏اعرابی بادیه نشین روبرو ‏شدم که این کلمه را در موردی به کار برد . ‏وقتی ‏این کلمه را در آن مورد به کار ‏برد مفهوم آیه برای من روشن شد . می‏گوید‏: ‏(‏ما کنت ادری ما فاطر السموات والارض ‏حتی احتکم الی اعرابیان فی بئر

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4106 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:32 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل