دانلود مقاله در مورد حق و صدق 160 ص

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 161 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏- 1 -
‏فصل اول
‏مقدمه و پيشينه تاريخي
‏بخش اول:
‏مقدمه و كليات و معاني حق و صدق نزد حكماي اسلامي
‏بخش دوم:
‏پيشينه تاريخي نظريه مطابقت صدق
‏بخش سوم:
‏آيا نظريه مطابقت تعريف صدق است يا ملاك آن
‏- 2 -
‏بخش اول:
‏مقدمه و كليات و معاني حق و صدق نزد حكماي اسلامي
‏- 3 -
‏1- مقدمه و كليات
‏1-1 مقدمه
‏فلسفه شناخت واقعيت است كه به وسيله فاعل شناسايي (ذهن) صورت مي‏‌‏گيرد و در قالب عناصر زباني (الفاظ) بيان مي شود. بنابراين در پديده شناخت سه عامل هستي، فاعل شناسايي و زبان نقش اساسي دارند.
‏اما در فلسفه معاصر بيشتر به رابطه اين سه عامل مهم پرداخته اند و از مباحثي كه مربوط به رابطه هستي و فاعل شناسايي هستند به معرفت شناسي‏ . Epistomology
‏ تعبير كرده اند و از مباحث مربوط به رابطه فاعل شناسايي و زبان به معناداري‏ .Meaning
‏ و بالاخره از مباحث مربوط به رابطه هستي و زبان به صدق‏ . Truth
‏ تعبير مي كنند.
‏مباحث معرفت شناختي و معناداري و صدق هر كدام حوزه خاصي در فلسفه معاصر را به خود اختصاص مي دهند اما مباحث معناداري و به تبع آن بحث اعتبار و استدلال و صدق از مهمترين مسائل فلسفه منطق به شمار مي‏‌‏آيند.
‏1-2 تعريف مسأله
‏ما در اين رساله به بحث اخير يعني مسأله صدق و بيان ماهيت و ملاك آن از ديدگاه منطق ‏دا‏نان مسلمان و حتي منطق دانان غربي مي پردازيم و هر كدام را مورد نقد و بررسي قرار مي دهيم.
‏نظريه هايي كه در اين رساله به بررسي آنها مي پردازيم: عبارتند از:
‏1- نظريه مطابقت The correspondence theory of truth
‏2- نظريه هماهنگي يا (سازگاري) The coherence of truth
‏3- نظريه عمل گرايانه The pragmatic theery of truth‏
‏4- نظريه زيادتي The redundancy theory of truth
‏5- نظريه غير توصيفي The Non-Descriptive theery of truth
‏6- نظريه سمانتيكي صدق Semantic theery of truth
‏1-3 سئوال هاي اصلي تحقيق
‏1- كدام يك از نظريه هاي صدق نزد منطق دانان و فيلسوفان مسلمان رايج بوده است.
‏2- رابطه نظريه هاي صدق با نظريه و‏ج‏ود ذهني در فلسفه اسلامي چيست؟
‏3- فيلسوفان اسلامي علاوه بر بحث وجود ذهني در چه مباحثي به نظريه‏‌‏هاي صدق پرداخته اند.
‏4- آيا نظريه مطابقت براي ملاك صدق كافي است؟
‏5- موضوع يا متعلق با لذات صدق و كذب در نزد منطق دانان مسلمان چه چيزي است؟
‏6- آيا تنها قضاياي اخباري متعلق صدق و كذب قرار مي گيرند يا اموري ديگري هم هستند كه قابل ارزش گذاري هستند. اگر اموري هم به صدق و كذب متصف مي شوند اين اتصاف بالذات يا بالعرض؟‏
‏7- مشكلات نظريه مطابقت و ديگر نظريه هاي صدق كدامند؟
‏1-4- فرضيه هاي تحقيق
‏- 4 -
‏1- نظريه مطابقت رايج ترين نظريه نزد منطق دانان و فيلسوفان مسلمان بوده است.
‏2- نظريه مطابقت صدق به تنهايي به عنوان ملاك صدق قضايا كافي نيست.
‏3- نظريه مطابقت از مباني نظريه وجود ذهني در فلسفه اسلامي است.
‏4- فيلسوفان اسلامي در بحث علم و عالم و معلوم اجمالاً به اين بحث پرداخته اند.
‏1-5 ‏–‏ هدف هاي تحقيق:
‏1- استخراج ديدگاههاي منطق دانان و فيلسوفان مسلمان در مورد نظريه‏‌‏هاي صدق
‏2- تطبيق نظريه هاي صدق در منطق اسلامي و غربي
‏3- انجام يك كار پژوهشي مستقل در باب نظريه هاي صدق
‏1-6 روش تحقيق
‏در اين رساله به دليل تئوريك بودن آن سعي شده است پس از جمع آوري نظريات صدق به تحليل و نقد و بررسي آنها پرداخته و ديدگاههاي مختلف را تا حدودي مقايسه نماييم و در مواردي پيامدهاي فلسفي ـ منطقي هر ديدگاه را بيان كنيم و لذا روش ما عمدتاً تحليلي، تطبيقي و توصيفي است.
‏1-7 ‏–‏ سابقه تحقيق:
‏1- در مورد نظريه هاي صدق در فرهنگ فلسفي و منطقي ما كار مستقلي انجام نشده است.
‏2- بسياري از كارهاي انجام شده در اين مسأله توسط منطق دانان غربي بوده به ويژه در كتابهاي فلسفه منطق بطور مجز‏ا‏ به آن پرداخته اند.
‏3- به نظر مي رسد يك كار پژوهشي مستقل جهت مقايسه نظريه هاي صدق در منطق اسلامي و غربي انجام نشده و لذا چنين پژوهشي از اهميت خاصي برخوردار است.
‏معاني حق و صدق
‏1-8 معاني حق و صدق نزد حكماي اسلامي
‏كلمه حق داراي معاني گوناگون است و استعمالهاي متفاوتي دارد يعني حق به صورت اشتراك لفظي و يا به حقيقت و مجاز و يا آنچنانكه ظاهر است به اشتراك معنوي بر مصاديقي حمل مي شود‏ ‏- جوادي آملي، حسين بن عبداله، رحيق مختوم (شرح حكمت متعاليه)، بخش دوم از جلد اول، ص 39
‏ بيان معاني حق در اغلب كتب فلسفي حكماي اسلامي آمده است اين مضمون در كتاب الهيات شفاء، شرح اشارات نمط چهارم و همين طور كتاب مشارع و مطار‏ح‏ات شيخ اشراق چنين آمده است‏ ‏«‏و اما الحق فقد يعني به الوجود في الاعيان مطلقاً فحق‏يّ‏ه كل شيء نحو وجوده العيني و قد يعني به الوجود الدائم و قد يعني به الواجب لذاته و قد يفهم عنه حال القول و العقد من حيث مطابقتهما لما هو واقع في الاعيان فيقال: هذا قول حق، هذا اعتقاد حق و هذا الاعتبار من مفهوم الحق هو الصادق، فهو الصادق باعتبار نسبته إلي الامر، و حق باعتبار نس‏بت‏ه الامر ال‏ي‏ه و قد اخطاء من توهم أن الحقيه عباره عن نسبه الامر في نفسه إلي القول او العقد و الصدق نسبتهما الي الامر في نفسه فإن التفرقه بينهما بهذا الوجه فيها تعسف و احق الاقاويل ما كان صدقه دائماً و احق من ذلك ما كان صدقه اولياً و الاول الاقاويل الحقه الاوليه التي انكاره مبني كل سفسطه هو القول بانه لا واسطه بين الايجاب والسلب‏»‏ ‏- شيرازي، صدرالدين، اسفار، ج 1، ص 89
‏معناي اول حق هر موجود خارجي است اعم از آنكه دائمي و يا غير دائمي باشد. معناي دوم وجود دائمي است. حق در اين معنا شامل موجودات غير دائمي كه زائل مي شوند ما‏ن‏ند‏ حرارت مادي نمي شود.

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 4339 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .DOC

تعداد صفحات: 161

حجم فایل:164 کیلوبایت

 قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل