دانلود مقاله در مورد رله

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏موتور پله‌ای
(Stepper motor)
· ‏استپ موتور نوعی موتور مثل موتورهای DC ‏است که ‏حرکت دورانی تولید می کند. با این تفاوت که استپ موتورها دارای حرکت دقیق و حساب ‏شده تری هستند.
· ‏این موتورها به صورت درجه ای دوران می کنند و با درجه های ‏مختلف در بازار موجود هستند.
· ‏موتورهای پله ای موجود در بازار معمولا در دو نوع ‏۵ ‏یا ‏۶‏ سیم یافت می شود.
· ‏موتور دیسک سخت یک نمونه موتور پله‌ای است.
· ‏کاربرد اصلی این موتورها در کنترل موقعیت است.
· ‏این موتورها ساختار کنترلی ‏ساده‌ای دارند. لذا در ساخت ربات کاربرد زیادی دارند. بطوریکه به تعداد پالسهایی که ‏به یکی از پایه‌های راه ‌انداز آن ارسال می‌شود موتور به چپ یا راست می‌چرخد.
· ‏توان خروجی این موتورها کمتر از دو نوع قبلی است.
· ‏استفاده از موتور پله‌ای ‏مشکلاتی از جمله وزن زیاد، قیمت بالا و قدرت بسیار کم را بدنبال دارد.
‏اصول کار ‏موتور پله‌ای
 
· ‏واژه پله به معنی چرخش به اندازه درجه تعریف شده موتور ‏است.
‏2
‏مثلاً موتور پله‌ای با درجه ‏۱.۸‏ باید ‏۲۰۰‏ پله حرکت کند تا ‏۳۶۰‏ درجه یا یک ‏دور کامل بچرخ د: ‏۱.۸X‏۲۰۰ =‏۳۶۰
· ‏یک استپ موتور با درجه ‏۱۵‏ فقط باید ‏۲۴‏ پله برای ‏یک دور کامل انجام دهد : ‏۲۴X‏۱۵=‏۳۶۰
‏به این ترتیب هرچه تعداد پلههای یک موتور ‏بیشتر باشد دقا چرخش آن افزایش مییابد.
· ‏مکانیسم کنترلی موتور پله ای طوریست ‏که امکان کنترل سرعت به سادگی میسر می شود.
‏موتور پله کامل و نیم پله
· ‏در حالت عادی میزان چرخش موتور به تعداد پالسهای اعمالی و گام موتور بستگی دارد. هر ‏پالس یک پله موتور را می‌چرخاند.
· ‏با تحریک دو فاز مجاور در موتور می‌توان ‏موتور را به اندازه نیم پله حرکت داد. به این ترتیب تعداد پله‌های موتور دو برابر ‏می‌شود و در نتیجه دقت چرخش موتور هم دوبرابر می گردد.
‏راه اندازی موتور ‏پله‌ای
· ‏تراشه L297 ‏یک راه انداز مناسب برای موتور پله‌ای است.
· ‏مدارهای ‏راه‌انداز متنوعی برای استفاده از موتورهای پله‌ای وجود دارد. در اینجا از ‏مدارمجتمع L297 ‏و L298 ‏برای راه‌اندازی موتور پله‌ای استفاده می‌شود. که طریقه بستن ‏آن در شکل زیر نشان داده شده است.
· ‏جهت کنترل موتور به قابلیت هایی همچون حرکت ‏به عقب و جلو، کنترل سرعت، کنترل جریان و توقف آنی موتور احتیاج داریم و این نیازها ‏را درایور مورد نظر ما یعنی L298 ‏براحتی تامین می نماید. L298 ‏یک آیسی پل-H ‏دوتایی ( DUALH-Bridge) ‏دارای ‏۱۵‏ پایه می‌باشد که قادر است وظایفی چون چرخش موتور به عقب و ‏جلو، کنترل سرعت، کنترل جریان و توقف آنی موتور را انجام دهد. کنترل موتور به این ‏شرح است که پس از محاسبه میزان چرخش موتور برای جابجایی مورد نظر با استفاده از ‏میکرو کنترلر به تعداد مورد نظر پالس به پایه راه انداز ارسال می‌کنیم.
· ‏یک ‏پایه برای تعیین جهت چرخش (ساعتگرد و پاد ساعتگرد) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
· ‏پایه Enable‏مدار راه‌انداز را فعال و غیر فعال می‌نماید.
‏مقایسه موتور DC‏و ‏موتور پله‌ای
· ‏برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کارکرد انواع موتورها و ‏دیگر مسایل مورد نیاز جهت ساخت ربات می توانید برنامه های آموزشی شبکه آموزش با
‏3
‏عنوان "آموزش ساخت ربات" را که وی‍ژه برگزاری همین مسابقات تولید شده است، دنبال ‏کنید
‏در محلهای توزیع برای اینکه ولتاژ قابل استفاده برای مصارف عمومی و کارخانجات باشد، باید ولتاژ پایین آورده شود. این افزایش و کاهش ولتاژ توسط ترانسفورماتور انجام می‌شود. بدیهی است توزیع انرژی بین تمام مصرف کننده‌های یک شهر از مرکز توزیع اصلی امکانپذیر نیست و مستلزم هزینه و افت ولتاژ زیادی خواهد بود. لذا هر مرکز اصلی به چندین مرکز یا پست کوچکتر (پستهای داخل شهری) و هر پست نیز به چندین محل توزیع کوچکتر (پست منطقه‌ای) تقسیم می‌شود. هر کدام از این مراکز به نوبه خود از ترانسهای توزیع‏ و تبدیل ولتاژ استفاده می‌کنند.‏
بطور کلی در خانواده و توزیع انرژی الکتریکی ، ترانسفورماتورها از ارکان و اعضای اصلی هستند و اهمیت آنها کمتر از خطوط انتقال و یا مولدهای نیرو نیست. خوشبختانه به دلیل وجود حداقل وسایل دینامیکی در آنها کمتر با مشکل و آسیب پذیری روبرو هستند. مسلما‌ این به آن معنی نیست که می‌توان از توجه به حفاظتها و سرویس و نگهداری آنها غفلت کرد. در این مقاله نخست مختصری از تئوری و تعاریفی از انواع ترانسفورماتورها بیان می‌شود، سپس نقش ترانسفورماتورها در شبکه تولید و توزیع نیرو و در نهایت شرحی در مورد سرویس و تعمیر ترانسها ارائه می‌شود.
‏تئوری و تعاریفی از ترانسفورماتورها
‏ترانسفورماتورها به زبان ساده و شکل اولیه وسیله‌ای است که تشکیل شده از دو مجموعه سیم پیچ اولیه و ثانویه که در ‏میدان مغناطیسی‏ و اطراف ورقه‌هایی از آهن مخصوص به نام هسته ترانسفورماتور قرار می‌گیرند. مقره‌ها یا بوشینگها یا ایزولاتورها و بالاخره ظرف یا محفظه ترانسفورماتور.
کار ترانسفورماتورها بر اساس‏ ‏انتقال انرژی الکتریکی‏ ‏از سیستمی با یک ولتاژ و جریان معین به سیستم دیگری با ولتاژ و جریان دیگر است. به عبارت دیگر ترانسفورماتور دستگاهی است استاتیکی که در یک میدان مغناطیسی جریان و فشار الکتریکی را بین دو سیم پیچ یا بیشتر با همان فرکانس‏ ‏و تغییر اندازه یکسان منتقل می‌کند.
‏4
‏انواع ترانسفورماتورها
‏سازندگان و استانداردها در کشورهای مختلف هر یک به نحوی ترانسفورماتورها را تقسیم بندی کرده و تعاریفی برای درجه بندی آنها ارائه داده‌اند. برخی ترانسها را بنا بر موارد و ترتیب بهره برداری آنها متفاوت شناخته‌اند، مانند ‏ترانسهای انتقال قدرت‏ ، اتو ترانس و یا ترانسهای تقویتی و گروهی از ترانسها را به غیر از ترانسفورماتور اینسترومنتی(ترانس جریان و ولتاژ) ، ‏ترانس قدرت‏ می‌نامند و اصطلاحا ترانس قدرت را آنهایی می‌دانند که در سمت ثانویه آ‏نها فشار الکتریکی تولید می‌شود.‏
این نوع تقسیم بندی در عمل دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد که در یک طرف آن ترانسفورماتورهای کوچک و قابل حمل با ولتاژ ضعیف برای لامپهای دستی و مشابه آن قرار می‌گیرند و طرف دیگر شامل ترانسهای خیلی بزرگ برای تبدیل ولتاژ خروجی ژنراتور به ولتاژ شبکه و خطوط انتقال نیرو است. در بین این دو اندازه (حد متوسط) ترانسهای توزیع و یا انتقال در مؤسسات الکتریکی و ترانسهای تبدیل به ولتاژهای استاندارد قرار دارند.
ترانسها اغلب به صورت هسته‌ای یا جداری طراحی می‌شوند. در نوع هسته‌ای در هر یک از سیم پیچها شامل نیمی از سیم پیچ فشار ضعیف و نیمی از سیم پیچ فشار قوی هستند و هر کدام روی یک بازوی هسته‌ای قرار دارند. در نوع جداری ، سیم پیچها روی یک هسته پیچیده شده‌اند و نصف مدار فلزی مغناطیسی از یک طرف و نصف دیگر از طرف هسته بسته می‌شود.
در اکثر اوقات نوع جداری برای ولتاژ ضعیف و خروجی بزرگ و نوع هسته‌ای برای ولتاژ قوی و خروجی کوچک بکار می‌روند (بصورت سه فاز یا یک ف‏از).‏
ترانسهای تغذیه و قدرت مانند ترانس اصلی نیروگاه ترانس توزیع و اتو ترانسفورماتور ، ترانسفورماتورهای قدرت معمولا سه فاز هستند، اما گاهی ممکن است در قدرتهای بالا به دلیل حجم و وزن زیاد و مشکل حمل و نقل از سه عدد ترانس تک فاز استفاده کنند. ترانسهای صنعتی مانند ترانسهای جوشکاری ، ترانسهای راه اندازی و ترانسهای مبدل ترانس برای سیستمهای کشش و جذب که در راه آهن و قطارهای الکتریکی بکار می‌رود. ترانسهای مخصوص آزمایش ،‌ اندازه گیری ، حفاظت مصارف الکتریکی و غیره.

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 3920 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 31

حجم فایل:173 کیلوبایت

 قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل