دانلود مقاله در مورد رنزوپیانو 26 ص

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 26 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏رنزو پیانو
‏رنزو پیانو در سال 1937 در جنوآ، ایتالیا در خانواده ای معمار به دنیا آمد. تحصیلات خود را در پلی تکنیک میلان انجام داد. هنگامی که دانشجوی معماری در دانشگاه پلی تکنیک معماری میلان بود مرتب از پروژه های ساختمانی پدرش بازدید می کرد که این بازدید ها تجربه های علمی و کارآمدی را برای او به ارمغان آورد. پدر، چهار عمو و برادرش همه پیمانکار ساختمانی بودند.
‏دفتر فنی و کارگاه رنزو پیانو در سال 1980 در پاریس و جنوآ ایتالیا شکل گرفت و اکنون‏ ‏حدود 100 مهندس، معمار و متخصصین دیگر در قسمتهای مختلف شرکت مشغول به کار هستند که همگی معتقد به ساخت ساختمانهای کارآمد و آزمودن ایده هایی هستند که منعکس کننده ایده های رنزوپیانو است.
‏در حالی که کارهای او آمیخته با تکنولوژی روز معماری می باشد ولی ریشه و اصل کارها به طور واضح نمایانگر فلسفه و سنت ملی کلاسیک ایتالیا است.
‏از آثار بزرگ این معمار مشهور ایتالیایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
‏ساختمان تاسیسات شرکت اتومبیل سازی فیات FIAT‏ در شهر تورینو ایتالیا
‏استادیوم فوتبال شهر باری ایتالیا
‏مرکز فرهنگ و هنر جرج پمپیدو (Centre Pompidou‏) در پاریس
‏فرودگاه شهر Osaka‏ ژاپن
Potsdamer Platz‏ پوتز دامر پلاتز در شهر برلین آلمان
‏مجموعه برج های سیدنی استرالیا
‏ساختمان مرکز علم و تکنولوژی ملی هلند در شهر آمستردام
‏ساختمان آکادمی علوم ایالت سانفرانسیکو آمریکا
‏مجتمع ورزشی راوانا
‏ایستگاه مترو جنوا
‏پایانه مسافربری کانسای
‏مرکز طراحی مرسدس بنز در اشتوتگارت
‏و..
2
‏مرکز تجاری جرج پمپیدو در پاریس (نماد ‏معماری های تک)
‏برج های تجاری ‏سیدنی
‏افتخارات :
‏عضویت افتخاری جامعه معماران آمریکا، آمریکا، 1981
‏مدال طلا از انستیتو سلطنتی معماران بریتانیا، انگلستان، 1989
‏جایزه‏ ‏ Cavaliere di Gran Croce‏  ‏ از هیئت دولت ایتالیا، رم، ایتالیا، 1989
‏جایزه کیوتو، ایناموری فوندیشن، کیوتو، ژاپن، 1990
‏عضویت افتخاری دانشکده هنر و تحقیقات آمریکا، آمریکا، 1994
‏از طرف یونسکو به عنوان سفیر معماری حسن نیت معرفی شد‏ ‏، 1994
‏جایزه میکل آنژ از رم، ایتالیا، 1994
‏جایزه اریز موز‏ ‏، آمستردام، هلند، 1995
‏جایزه معماری پریتزکر،‏ ‏ کاخ سفید، واشینگتن، آمریکا، 1998
‏معمار دانشکده ملی سن لوکا، رم، ایتالیا، 1999
‏مدیر کل مرکز ملی de la Légion d’Honneur‏، فرانسه، 2000
‏سلطان معماری، ونیز، ایتالیا، 2000
‏جایزه لئوناردو، رم، ایتالیا، 2000
‏جایزه وکسنر،‏ ‏ مرکز هنر وکسنر، کلومباس، اوهایو، آمریکا، 2001
‏مجموعه فرهنگي ‏تيجيبائو
‏مجموعه فرهنگي jean marie tjibaou ‏در اقيانوس ‏شمالي در شبه جزيره newcaledonia ‏يك مستعمره فرانسه و پايتخت نومايا قرار گرفته است . اين مجموعه بر ‏خواسته ازتوجه به گياهان بومي و كلبه هايي كه به وسيله مردم بومي كاناك ساخته شده
3
‏بود،توسط معمار ايتاليايي –‏رنزوپيانو-در سال 1993طراحي شده است و به عنوان تجليل از فرهنگ مردم ‏كاناك و از ياد بردن خاطره استعمار فرانسه ساخته شد.
‏مجموعه كه سايت عظيمي را به خود اختصاص داده است به jeam marie tjibaou‏رهبر سياسي مردم كاناك كه ‏در جنگ براي استقلال داخلي new caledonia‏در سال 1989 كشته شد ،اهدا شده است و به همين اسم نامگذاري شده ‏است.
‏ايده اين بود كه به جاي ايجاد يك باز سازي تاريخي ‏يا يك دهكده تكراري ساده با منعكس كردن فرهنگ بومي و سمبل هاي قديمي كه به هر حال ‏هر كدام زماني خيلي بيشتر زنده بودند به توسعه فرهنگ كاناك بپردازند و به تاريخ ‏محيط و باورهاي كاناك احترام بگذارند.
‏مجموعه ‏فرهنگي تي جي بائو از منحنيهاي قفس مانند كه از چوب درختان كاج و صنوبر ساخته شده ‏است . مركز فرهنگي براي نمايش دادن و فعاليت هاي مختلف روز مره در صدد تامين ‏موضمعات بر طبق فرهنگ مردم كاناك طراحي شده است و ريشه هاي فرهنگ آن ها را حفظ كرده ‏است و در طراحي ساختمان ، از باورها و اعتقادات فرهنگي مردم كاناك و همچنين چشم ‏انداز زيباي شبه جزيره الهام گرفته شده است
‏در كل آب ‏و هوا در نيو كالدونيا به طور قابل توجهي گرم و مرطوب است ،بنابراين يكي از ملاحظات ‏اصلي براي مجموعه به وجود آوردن يك سيستم خنك كننده انفعالي كاراو موثر ‏است.
‏سيستم تهويه ي انفعالي يكي از روش هاي اصلي خنك ‏كردن و تهويه در مجموعه tjibaou‏است.
‏مجموعه از 10 خانه انتزاعي چوبي با ‏سايز ها و عملكردهاي متفاوت تشكيل شده است كه رنزو پيانوبراي آنها عنوان case‏را پيشنهاد كرده ‏است.
‏اينcase‏ها به منظور تجليل و ياداوري فرهنگ بومي مردم كاناك ساخته شده اند و در ‏يك انهناي ملايم در طول شبه جزيره به منظور تهويه ي ماكزيمم روي يك تپه جاي گرفته ‏اند ،جايي كه بيشترين باد است .نما به سوي باد جنوبي غالب است.
‏در اين مجموعه از المان هاي طبيعي مشخص از قبيل باد ،نور،آب،و پوشش ‏گياهي استفاده مي شود
.
‏مسابقه طراحي
‏براي دادن طرح مركز فرهنگي نيوكالدنيا ، مسابقه اي بين المللي با شركت ‏گروهي از معماران و تعدادي از داوران ترتيب داده شدو تعداد زيادي از معماران جرات ‏كردند با تاثير گرفتن از نياكان و تحريف تكنولوژي طرح دهند . آنها هم چنين مفاهيم ‏غير عملي و انتزاعي را با شيوه هاي جديد به كار بردند . اما طراحان ساختماني يك ‏شركت معمولي كه بيشتر با اين موضوعات هم فكر بودند بر خلاف معماران و طراحان ديگر ‏با موضوعات به صورت جدي و فوق العاده عادي بر خورد كردند و اين فكرقبل از اين به ‏نظر طراحان ديگر نرسيده بود
4
‏اين ايده انعكاس فرهنگ ‏باستاني است . فضا هايي مدور در پلان وجود دارد كه حوزه اعظم فضاهاست و اطراف هر ‏كدام از اين هسته ها محصور شده است .
‏معماری های-تک و اکو-تک :
‏ ‏در سال ۱۹۷۱، دو معمار جوان ایتالیایی به نام های رنزوپیانو ساکن در ایتالیا و ریچارد راجرز ساکن در انگلستان، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژپمپیدو در پاریس در بین۶۸۱ شرکت کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را مجموعه ای ‏از دودکش ها، آبگردان ها، لوله های تاسیساتی و ستونها، تیرها، بادبندها، راه پله و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می داد.‏ این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های ‏های-تک‏ یا ‏تکنولژی بسیار پیشرفته‏ معروف گردید. و نتیجه آن این بود که در دهۀ هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد.

‏ معماران این سبک تکنولوژی را دست آورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند. از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است. به عنوان نمونه، معابد یونان باستان با آن نظم و تناسب کامل هندسی، تبلور ذهنیت کمال گرایی یونانیان باستان است. بناهای عظیم روم باستان، نمایش قدرت امپراتوری و حکومت سزارها می باشد و بالاخره کلیسای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهنده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است. به‏ ‏همین ترتیب، ساختمانهای امروز می باید نمایش دهنده عصارۀ فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشند.
‏ به طور کلی می توان گفت اگر معماری مدرن در طرح های خود ماشین را به نمایش می گذارد، معماران های-تک داخل ماشین را و اجزای آن را نشان می دهد.
‏ ریچارد راجرز در این باره می گوید تکنولوژی به ما کنترل بیشتری عرضه می کند و نه کمتر. ساختمانهای آینده بیشتر شبیه روبات خواهند بود تا معبد، مانند آفتاب پرست، آنها خود را با محیط پیرامون تطبیق می دهند. شاید بتوان زیر بنای فکری این سبک را در این جمله راجرز خلاصه کرد که می گوید ‏در عصر مدرن باید در ساختمانهای مدرن زندگی کرد.
‏ اصول فکری این سبک را می توان به موارد زیر خلاصه کرد :
‏نمایش تکنولوژی به عنوان عصارۀ و دستاورد عصر جدید
‏نمایش پروسه ساخت در طرح
‏نمایش خط گونه ساختار و اجزاء درون بنا در نمای ساختمان
‏طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم
‏سازه و ساختار به عنوان تزئینات خطی استفاده شوند

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 4129 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:461 کیلوبایت

 قیمت: 36,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل