دانلود مقاله در مورد علم النفس از دیدگاه صدرالمتالهین 13 ص

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏ان النفس لا يتصرف فى الاعضاء الكثيفة العنصرية الا بتوسط مناسب و ذلك الواسطة هو الجسم اللطيف النورانى المسمى بالروح النافذ فى الاعضاء بواسطة الاعصاب الدماغية‏
‏همانا نفس انسانى در اعضاء بدن عنصرى مادى تصرف نمى‏كند مگر به واسطى مناسب كه همان جسم لطيف نورانى است كه آن را روح مى‏نامند كه در اعضاء و جوارح به واسطه اعصاب مغزى نفوذ مى‏كند.
‏اسفار اربعه صدرالمتالهین
‏علم النفس از دیدگاه صدرالمتالهین
‏آنچه براى اهل نظر از فلاسفه اسلامى ثابت‏شده، اين است كه غير از اعضاء و جوارح و ابدان
‏مادى، امر ديگرى در باطن انسانها است كه منشا احساسات و ادراكات و تعقلات و حركات و
‏سكنات و فعل و انفعالات ارادى و غيرآنها مى‏باشد و آن همان نفس ناطقه ‏و جان و روان آدمى
‏است. ‏و اين امر نيز مسلم است كه منشا ادراكات و تعقلات و احساسات و آثار و خواص ديگر در
‏تمام موجودات يكسان نيست و نيز واضح است كه هر يك از موجودات را آثار خاصى است كه
‏موجب امتياز آنها از يكديگر است.
‏ از اينرو نفس ناطقه كه روح انسانى است، از نظر فلاسفه مجزا و غير از روح حيوانى است و
‏غير از قلب است زيرا قلب و روح حيوانى نوعى از اجسام و اجرام‏اند و با فساد بدن از بين
‏مى‏روند و آنچه باقى مى‏ماند، روح انسانى و نفس ناطقه است‏.
‏ملاصدرا يا صدرالمتألهين
‏يکي از بزرگترين افتخارات عصر صفويه وجود صدرالدين محمد بن ابراهيم شيرازي ملقب به
‏ملاصدرا يا صدرالمتألهين است که‏ ‏در حکمت و فلسفه صاحب مکتب و مقام و مرتبتي بس بلند
‏است. صدرا به سال 979 يا 980هجري در شيراز متولد شد و پس از‏ ‏مرگ پدر به اصفهان آمد.
‏علوم نقلي را نزد شيخ بهايي و علوم عقلي را نزد ميرداماد تحصيل و تلمذ کرد.
‏ سپس خود اعجوبه زمان و افتخار حکماي دوران گشت.‏با آنکه از علماي صوري روي خوش
‏نديد، به بهترين وجه و عباراتي همچون آب روان بزرگترين و مهمترين مسائل حکمت را به لسان
‏عرب بيان کرده است.
‏ کتب و رسايل او حاکي از سعي و کوشش در امتزاج فلسفه و عرفان و شرع است. ملاصدرا در
‏ميان فلاسفه و دانشمندان عالم صاحب مکتب شناخته شد و اساس مکتبش مبتني بر اين است که
‏طريق استدلال و کشف و وحي‏ بالاخره به يک حقيقت و يک هدف منتهي مي گردد و عقل سليم
‏مؤيد همان حقايقي است که در دين نازل گرديده و در اشراق و شهود بر عارف مکشوف مي
‏گردد.
‏مهمترين تأليفات او به زبان عربي عبارت است از:
‏اسفار اربعه، شواهد الربوبيه، شرح اصول کافي، الهداية، حاشيه شرح حکمت الاشراق، الواردات
‏القلبيه وکسرالاصنام الجاهليه.
‏علاقه وافر ملاصدرا به عرفان و اصرار وي در بيان حقايق عرفان آن هم به زبان سليس و ساده
‏موجب شد که جمعي به دشمني برخاستند و اين حکيم فريد و عاليقدر براي آنکه از قيل و قال
‏زمانه بدور باشد، بالغ بر هفت سال و يا بقولي پانزده سال از عمر را در قريه کهک نزديک شهر
‏قم به سر برده به تفکرات عميق پرداخته است و بر اثر رياضت و تهذيب و تکامل نفس به قول
‏خود به علم حضوري نايل آمد، همان طوريکه قبلاً علم حصولي را به سر حد کمال فرا گرفته بود.
‏بيت الحرام را به کرات زيارت کرد و در سفر هفتم هنگام مراجعت در
‏ سال 1050 هجري در شهر بصره بدرود حيات گفت و همانجا به خاک سپرده شد.
‏ملاصدرا درکتاب اسفار اربعه ‏در سفر چهارم‏ درباره‌ي‌ همه‌ي‌ مراتب‌ رشد ن‏ف‏س‌ از لحظه‌اي‌ كه‌
‏جنين‌ شكل‌مي‌گيرد تا رستاخيز نهايي‌ و لقأالله‌ بحث مي‌كند.
‏فصلِ‌ (باب) اولِ‌ اين‌ سفر چهارم‌ با تعريف‌ نفس‌ و [ارائه‌ي] دلايلي‌ بر وجود آن‌ آغاز مي‌شود.
‏اسفار اربعه صدرالمتالهین ‏–‏ سفر چهارم جلد اول ‏–‏ ترجمه:محمد خواجوی ‏–‏ تهران مولی 1378 ‏ -‏صفحه ‏4 پاراگراف آخر و صفحه 5 پاراگراف اول
‏و من باب ماهیت نفس می فرماید:
‏ ‏پس‌ از اثبات‌ وجود نفس، ملاصدرا در باب‌ دوم‌ به‌ نفس‌ حيواني‌ مي‌پردازد و بر استقلال‌ آن‌ از ماده‌ يا «جاودانگي» آن‌ دليل‌ مي‌آورد. قواي‌ مختلف‌ نفس‌ حيواني‌ كه‌ با بدن‌ وي‌ ارتباط‌ دارند نيز مورد بحث‌ قرار مي‌گيرند.

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 4282 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .docx

تعداد صفحات: 13

حجم فایل:429 کیلوبایت

 قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل