دانلود مقاله در مورد مروري بر تحولات نظام بودجه‌ر

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 105 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

108
‏1- مقدمه
‏با توجه به خصوصيات متفاوت اقتصادي، اجتماعي كشورهاي صنعتي پيشرفته و كشورهاي كمتر توسعه يافته، در ادبيات مربوط به بودجه‏‌‏ريزي به اين دو گروه از كشورها جداگانه اشاره شده است. كاربرد سياست مالي در كشورهاي صنعتي با كاهش بيكاري به وسيله ايجاد تحرك در تقاضا از طريق كسري بودجه بوده است. در دوره‏‌‏هايي كه تقاضا در سطح پاييني قرار دارد. كشورهاي صنعتي با منابع توليدي عاطل از جمله تجهيزات سرمايه‏‌‏اي و نيروي انساني روبرو هستند. در اين گونه مواقع سياست مالي با ايجاد تحرك لازم در تقاضا مي‏‌‏تواند اثرات دوري را به حداقل برساند.
‏در كشورهاي در حال توسعه مشكل حادتر است. در اين كشورها بيكاري دوري نبوده بلكه ساختاري است، و استفاده از سياستهاي مالي براي ايجاد قدرت خريد بيشتر موجب افزايش قيمت و واردات خواهد شد. علاوه بر اين كشورهاي در حال توسعه با مشكل عدم ثبات كوتاه مدت ناشي از عواملي چون كشت نامطلوب در بخش كشاورزي، كاهش قيمت كالاهاي صادراتي و نظاير آن روبرو هستند. لذا، نقش سياست مالي در اين كشورها علاوه بر نقش متعارف آن، ايجاد رشد اقتصادي و افزايش نرخ بهره‏‌‏برداري از ظرفيت‏‌‏هاي موجود توليدي است. در اين كشورها به دليل ضعف بازارهاي مالي، وجود بخش‏‌‏هاي غيرپولي در اقتصاد و همچنين نقش عمده دولت در فرآيند توليد، از سياستهاي پولي استفاده كمتري مي‏‌‏شود.
108
‏1- مقدمه
‏با توجه به خصوصيات متفاوت اقتصادي، اجتماعي كشورهاي صنعتي پيشرفته و كشورهاي كمتر توسعه يافته، در ادبيات مربوط به بودجه‏‌‏ريزي به اين دو گروه از كشورها جداگانه اشاره شده است. كاربرد سياست مالي در كشورهاي صنعتي با كاهش بيكاري به وسيله ايجاد تحرك در تقاضا از طريق كسري بودجه بوده است. در دوره‏‌‏هايي كه تقاضا در سطح پاييني قرار دارد. كشورهاي صنعتي با منابع توليدي عاطل از جمله تجهيزات سرمايه‏‌‏اي و نيروي انساني روبرو هستند. در اين گونه مواقع سياست مالي با ايجاد تحرك لازم در تقاضا مي‏‌‏تواند اثرات دوري را به حداقل برساند.
‏در كشورهاي در حال توسعه مشكل حادتر است. در اين كشورها بيكاري دوري نبوده بلكه ساختاري است، و استفاده از سياستهاي مالي براي ايجاد قدرت خريد بيشتر موجب افزايش قيمت و واردات خواهد شد. علاوه بر اين كشورهاي در حال توسعه با مشكل عدم ثبات كوتاه مدت ناشي از عواملي چون كشت نامطلوب در بخش كشاورزي، كاهش قيمت كالاهاي صادراتي و نظاير آن روبرو هستند. لذا، نقش سياست مالي در اين كشورها علاوه بر نقش متعارف آن، ايجاد رشد اقتصادي و افزايش نرخ بهره‏‌‏برداري از ظرفيت‏‌‏هاي موجود توليدي است. در اين كشورها به دليل ضعف بازارهاي مالي، وجود بخش‏‌‏هاي غيرپولي در اقتصاد و همچنين نقش عمده دولت در فرآيند توليد، از سياستهاي پولي استفاده كمتري مي‏‌‏شود.
6
‏تفاوت‏‌‏هاي مربوط به كاربرد سياستهاي مالي لزوماً ارتباطي با كاربرد نظام‏‌‏هاي بودجه‏‌‏ريزي ندارد. شمار زيادي از كشورهاي در حال توسعه از نظام بودجه‏‌‏ريزي كشورهاي استعماري سابق (انگليس و فرانسه) و همچنين نظام‏‌‏هاي بودجه‏‌‏ريزي كشورهاي آمريكاي لاتين (كه مخلوطي از نظام بودجه‏‌‏ريزي فرانسه و انگليس است) استفاده مي‏‌‏كنند. به همين دليل است كه بررسي‏‌‏هاي بعمل آمده در زمينه نظام بودجه‏‌‏ريزي به جاي اشكال‏‌‏هاي فني، بيشتر اشاره به عوامل اداري- تشكيلاتي داشته‏‌‏اند. "‏كايدن و وايلدافسكي‏" در بررسي كه در اين زمينه كرده‏‌‏اند، كشورهاي فقير را كشورهايي با مشكلات بودجه‏‌‏اي خاص تلقي كرده‏‌‏اند. آنها كشورهاي فقير را كشورهاي با درآمد سرانه كمتر از 900 دلار، سطح پايين تجهيز منابع، بدون حساب بودن هزينه‏‌‏ها و نظام اداري ضعيف دانسته‏‌‏اند. - Naomi Caiden and Aaron Wildavsky, “Planning in Poor countries”, John Wiley and Sons, New York, 1974.
‏بررسي‏‌‏هاي تجربي كه در اين زمينه بعمل آمده است، نشان داده كه تفكيك فوق در بسياري موارد قابل تعميم نيست و شمار زيادي از كشورها عليرغم داشتن درآمد سرانه كمتر از 900 دلار، از نظر بودجه‏‌‏اي ضعيف نيستند و حتي بعضي از آنها با مازاد بودجه مواجه هستند. از ديدگاه تجهيز منابع نيز در بعضي از كشورهاي موسوم به فقير، نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي بيشتر از 20 درصد مي‏‌‏باشد. تجزيه شوكهاي اول و دوم نفتي نيز نشان داده است كه تورم، وابستگي و افزايش مستمر كسري بودجه مشكلاتي است كه در بين تمامي كشورها مشترك مي‏‌‏باشد و اختصاص به گروه خاصي از كشورها ندارد. لذا، براي قايل شدن تفكيك بين كشورها بايد به دنبال ضوابط ديگري بود. يكي از ضوابطي كه در اين زمينه مورد توجه قرار گرفته است، نوع هزينه
6
‏‌‏هاي بودجه و برخي از وجوه نهادي آنها است. بدين منظور هزينه‏‌‏ها به 4 گروه تقسيم شده است: (1) فعاليتهاي عمومي سنتي و برخي امور حاكميتي (دفاع، آموزش، بهداشت و...)، (2) فعاليتهاي صنعتي و بازرگاني دولت، (3) پرداختهاي انتفاعي به بخشهاي توليدي (صنايع و كشاورزي و...) و (4) پرداختهاي انتقالي به خانوارها و افراد، نقش هر يك از اقلام فوق بستگي به بينش سياسي دولت و جايگاه ساز و كار بازار در اقتصاد دارد. ويژگيهاي خاص زير را مي‏‌‏توان براي كشورهاي مختلف در ارتباط با معيارهاي فوق بيان كرد:
‏به دليل وجود نظام مستقر تأمين اجتماعي، در كشورهاي صنعتي و بعضي از كشورهاي در حال توسعه آمريكاي لاتين، سهم هزينه‏‌‏هاي انتقالي به خانوارها و افراد بيشتر از ساير كشورها است.
‏نسبت مخارج مربوط به فعاليتهاي بازرگاني و صنعتي به كل هزينه‏‌‏ها در كشورهاي در حال توسعه بيشتر است، زيرا در اين كشورها دولت نقش عمده را در توسعه اقتصادي دارد.
‏به دليل دخالت مستقيم دولت در ارايه خدمات اجتماعي، سهم هزينه‏‌‏هاي آموزشي و بهداشتي در كشورهاي در حال توسعه بيشتر است.
‏در مورد هزينه‏‌‏هاي دفاعي، با توجه به ماهيت آن تفكيك خاصي را نمي‏‌‏توان بين كشورها قايل شد. تفاوتهاي نهادي بين كشورها عمدتاً در ارتباط با تدوين برنامه‏‌‏هاي توسعه است. بيشتر كشورهاي در حال توسعه اقدام به تهيه برنامه

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 4523 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 105

حجم فایل:88 کیلوبایت

 قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل