دانلود مقاله در مورد مسجد كبود تبريز 37 ص
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 39 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
مسجد كبود تبريز، فيروزهي اسلام
بناي تاريخي ـ مذهبي مسجد كبود از آثار ارزشمند دوره قراقويونلو ميباشد كه به دستور جهانشاه كه شهر تبريز را پايتخت خود قرار داده بود و به سركاري عزالدين قاپوچي بنا گرديده و با استناد به كتيبه برجسته سردرب به سال 870ه.ق ساختمان آن به اتمام رسيده است. نام اين مسجد به لهجه محلي، «گوي مسجد» است.
بناي اصلي در مقام مسجد مقبره، داراي صحن وسيعي بوده كه در آن مجموعهاي از ساختمانها از جمله مدرسه و حمام و خانقاه و كتابخانه ساخته شده بود كه متاسفانه آثاري از آنها بجاي نمانده است.
خصوصيت بارز و شهرت وافر مسجد كبود با معماري ويژه تلفيقي و اعجابانگيز آن بيشتر به خاطر كاشيكاري معرق و تلفيق آجر و كاشي، آجري نقوش پركار و در حد اعجاز آن ميباشد كه زينتبخش سطوح داخلي و خارجي بنا بوده است. در متن كتيبه برجسته سردرب باشكوه و پرنقش و نگار آن، عمارت مظفريه و نيز نام نعمت «الله بن محمود البواب»، خطاط و احتمالاً طراح نقوش كه از هنرمندان برجسته خوشنويسي آذربايجان بوده، درج شده است.
چنين تصور ميشود كه ساختمان مسجد كبود به مثابه يادماني از پيروزيهاي جهانشاه برپا گرديده است، به طوري كه در اين خصوص ميتوان به سوره فتح كه به صورت كامل و به شكل برجسته، زينتبخش دورتادور بالاي شبستان بزرگ ميباشد، اشاره نمود. نام جهانشاه در كتيبه بالاي درب ورودي نقش بسته كه قبلاً روكش طلايي داشته است.
مسجد كبود داراي دو مناره باريك و بلند در منتهي اليه شرق و غرب ضلع شمالي بوده است. در پشت درب ورودي به شبستان بزرگ، يك بيت شعر فارسي به خط ثلث نوشته شده بدين مضمون:
كردار بيار و گرد گفتار مگرد چون كرده شود، كار بگوييد كه كه كرد
بناي اين مسجد بسيار عالي، نماي آن كه پنجاه قدم ارتفاع دارد، هشت پله از سطح زمين اطراف كرسي دارد و از خارج ديوارهاي آن همه از كاشي اعلي به رنگهاي مختلف پوشيده شده است. از طرف داخل با نقش و نگارهاي زيبا به سبك معماري اعراب و كلمات بسيار به خط عربي از طلا و لاجورد زينت يافته است. از دو طرف بنا دو مناره با برج خيلي بلند، اما كمقطر ساختهاند و در ميان آنها راهپله تعبيه شده است كه بالا ميرود و سطح ظاهر منارها هم كاشي است و اين آجرهاي منقش براق زينت معمولي است كه در ايران ابنيه را بدان ميآرايند.
درب مسجد چهار پا بيشتر عرض ندارد و در وسط يك تخته سنگ سفيد شفافي تراشيده شده كه بيست و چهار پا طول، يعني ارتفاع و دوازده پا عرض آن سنگ است و در ميان سطح داخلي آن نماي بزرگ مسجد خيلي زيبا و عظيم به نظر ميآيد، از راهرو و مسجد داخل گنبد ميشود كه سي و شس قدم قطر آن است. اين گنبد از طرف داخل روي دوازده مجردي بنا شده كه شانزده مجردي هم از خارج تكيهگاه آن است و اين مجرديها خيلي بلند و شش پاي مكعب حجم آنها است، در پايين ستونهاي سكويي از مرمر سفيد ساخته شده كه زير آن خالي و خانه خانه است، براي اينكه كفشها را هنگام داخل شدن به مسجد ميكنند و در آن حفرهها بگذارند.
اين گنبد از طرف داخل با آجرهاي كوچك مربع از كاشيهاي الوان مختلف گل و بوتهدار موزاييك شده كه در ميان آنها به تناسب جملات و آيات عربي گنجانيده و به قدري خوب به هم اتصال دادهاند كه گويا يك پرده نقاشي است كه تمام با درجه و پرگار ساخته شده است. از اين گنبد داخل يك گنبد كوچكتري ميشود كه خيلي قشنگتر از اولي است: در عمق آن از سنگ مرمر شفاف سفيد چيزي ساخته شده كه شباهت به دري كه باز نميشود، دارد.
اين گنبد مجردي ندارد، اما ازارهي آن به قدر هشت پا ارتفاع از سنگ مرمر سفيد است و سنگها به عرض و طولي است كه مايه تعجب و حيرت است. تمام اين گنبد از ميناي بنفشه رنگ است كه روي آن اقسام گلهاي صاف نقاشي شده، سطح خارجي هر دو گنبد هم از همين كاشيها است، ولي نقاشي آنها برجسته ميباشد. روي گنبد اولي گلهاي سفيد روي زمينهي سبز و گنبد دومي ستارههاي سفيد روي زمينه سياه نقش شده و همه اين رنگها به بيننده لذت و فرح ميدهند.
نزديك درب ورودي كه از گنبد بزرگ داخل گنبد كوچك ميشوند، طرف چپ منبري از چوب گردو به ديوار تكيه دادهاند كه نجاري آن تعريفي نداشت، اما طرف دست راست يك منبر ديگر از همان چوب به ديوار تكيه دادهاند. بالاي سر آن سايباني از همان چوب افراشته و دور محل نشيمن آن از چوب نرده كوچكي ساخته شده و چهارده پله دارد. در سمت جنوب مسجد دو تخته سنگ خيلي بزرگ سفيد شفاف كه نور خورشيد از آن ميگذرد، نصب شده است. وقتي آفتاب به آنها ميتابد، سرخ رنگ ميشود، به طوري كه چند لحظه بعد از غروب آفتاب هم ميتوان به روشنايي و تلالو آنها مكتوب را قرائت كرد.
شبستان بزرگ را از سه طرف رواقها دربر گرفته و بر بالاي آن گنبد دو پوشي به قطر تقريبي 17 متر قرار گرفته است. شبستان كوچك كه در حكم مكاني خصوصي و مقبره سلطنتي درنظر گرفته شده بود، در سمت جنوب بنا واقع شده و با قطعات سنگ مرمر ازارهبندي شده بود كه آيات قرآني به خط زيباي ثلث و به صورت برجسته زينتبخش قسمت فوقاني سنگها است.
كاشيكاري آن صرفاً به رنگ لاجوردي و عمدتاً از قطعات شش ضلعي كار شده بود و تمام سطح سقف آن زرنگاتر (نقاشي با آب طلا) و كف شبستانها به احتمال قوي مرمرين بوده است. نقش و نگار نقاشي معرف مسجد شامل گرهبنديهاي هندسي، گل و بوته اسليمي و كتيبههاي مختلف كه مجموعاً حكايت از زيبايي خارقالعادهاي داشته است.
آرامگاه جهانشاه و نزديكان وي در انتهاي شبستان كوچك در داخل سرداب بوده است. زلزله مهيب سال 1193 ه.ق باعث ويراني شهر تبريز و كشته شدن عده زيادي از مردمن آن گشته و از مسجد كبود بجز سردرب و چندين جزرپايه برجاي نميگذاردن و در فاصله بين سالهاي پس از زلزله تا شروع مرمت، درب ورودي اصلي و قطعات مرمرين و .... به تاراج ميرود.
اين بنا در ضلع شمالي خيابان امام روبروي كوچه صدر واقع شده كه در سال 870ه.ق در دوره جهانشاه قراقويونلو و با نظارت صالحه خاتون دختر جهانشاه بنا ساخته شده است.
بناي مسجد شامل سردرب، شبستان و مقبره است كه سردر آن رو به شمال واقع شده، در كنار آن ستونهايي متصل به بنا به شكل مارپيچ بالا رفته و در قسمت فوقاني هلالي بيضي شكل وجود دارد. پس از سردرب و دهليز واقع در پشت آن، شبستان بزرگ مسجد به ابعاد 5/16 متر قرار دارد كه در سه طرف شمالي، غربي و شرقي آن شبستان رواقي به عرض 4/4 متر با طاقهاي ضربي و گنبدهاي كمخيز وجود دارد.
قسمت جنوبي بنا به شبستان كوچكي موسوم به مقبره راه دارد. كاشيكاري آن آبي رنگ فيروزهاي است كه به نام «فيروزه اسلام» شهرت يافته است. در بالاي حاشيههاي عريض طاقچهها، كتيبه اصلي بنا قرار گرفته كه بالاي اين كتيبه نيز نوشتههاي كوتاهي با خطوط ثلث و كوفي در بين طرحهاي مختلف گل و بوته اسليمي و اشكال مختلف هندسي جاي داده شده است.
اين مسجد در سال 1193 ه.ق در اثر زلزله ويران شد كه از بناي عظيم و نفيس سردرب و چند جرز پايههاي شبستان باقي مانده بود، در سالهاي 1318.1319 بعد از 8 سال ثبت تاريخي، تعميراتي در طاق و سردرب شمالي آن به عمل آمد و در سالهاي بعد از انقلاب نيز با بودجه و نظارت انجمن آثار ملي و سازمان ملي حفاظت آثار باستاني سابق، بازسازي شد.