دانلود مقاله وحدت در قرآن
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 61 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
مقدمه
آيا انسانها ذاتا از يكديگر بيگانهاند يا در ذات خود به همكارى و همگرايى تمايل دارند؟ در صورت همگرايى ذاتى انسانها، چه عواملى باعث تفرقه و واگرايى و فروپاشى وحدت مىشود؟ به نظر مىرسد با توجه به آموزههاى اسلامى، دلايل فراوانى مبنى بر وجود زمينهها و عناصر همگرايى، وفاق، اتحاد و تعاون و در يك كلام امت واحده در انسانها وجود دارد كه در اين مقاله به مطالعه و بررسى اين موضوع مىپردازيم .
منظور از «وحدت انسانها» ، توحيد اعتقادى و دينى و كنار گذاشتن اختلافات فكرى و اعتقادى و سليقهاى ميان آنها نيست، بلكه مراد اين است كه با حفظ اين اختلافات، نسبتبه هم همدلى پيدا كنند و به حقوق يكديگر احترام بگذارند و مصالح متقابل را رعايت كنند . همچنين منظور از «وحدت امت اسلامى» ، وحدت مواضع اعتقادى و فقهى و عدم بيان آنها نيست، بلكه مقصود اين است كه نخست فرقههاى اسلامى به طور صحيح يكديگر را بشناسند، از مواضع فكرى و اعتقادى هم كاملا مطلع شوند و براى حفظ و گسترش كيان اسلام از نزاعى كه قرآن كريم آن را نهى كرده «لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم» (1) بپرهيزند و براى دفاع از ساحت قران و اصول ثابت و مشترك اسلامى، يد واحده باشند .
از ديدگاه قرآن كريم، انسانها وحدت در خلقت دارند، چون خداوند آنها را از «نفس واحده» آفريده است . «نفس» به معناى عين است و نفس هر شئيعنى عين آن شئ، و نفس انسان آن چيزى است كه قوام انسان به آن است و انسان به واسطه آن، انسان است و آن مجموع روح و جسم انسان در اين دنيا و روح به تنهايى در برزخ است . (2)
در آيات ذيل بر مفهوم نفس واحده تاكيد شده است:
[1 . ] يا ايها الناس اتقوا ربكم الذى خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا كثيرا و نساء; (3) اى مردم، از پروردگارتان پروا كنيد، همو كه شما را از يك تن يگانه بيافريد و همسر او را هم از او پديد آورد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكند .
علامه طباطبايى و فخر رازى معتقدند مراد از «نفس واحده» در آيه شريفه حضرت آدم عليه السلام و مراد از «زوجها» همسرش حواست كه اين دو والدين انسانها هستند و خلقتحوا نيز از آدم عليه السلام است; بنابراين خلقت همه انسانها به حضرت آدم منتهى شده و وحدت در خلقت دارند . (4)
محمد رشيد رضا نيز با تاكيد بر اين كه همه انسانها از نفس واحده خلق شدهاند و وحدت در خلقت دارند، مىگويد: در اين كه آن «نفس واحده» كيست، اقوال مختلفى است لكن منافاتى ندارد كه مراد حضرت آدم عليه السلام باشد . (5)
فخر رازى در تفسير آيه فوق مىگويد: اين امر كه همه انسانها از «نفس واحده» خلق شدهاند مىطلبد كه نوعى انس و اتحاد بين انسانها برقرار باشد تا موجب زيادتر شدن محبت و ترك تفاخر و تكبر بريكديگر شود . (6)