دانلود مقاله کاربرد کامپیوتر در کتابداری 35 ص
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 35 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
کاربرد کامپیوتر در کتابداری
چکیده
در حال حاضر رشته کتابداری و اطلاع رسانی در دو گرایش پزشکی و غیر پزشکی در دانشگاههای ایران تدریس می شود . رشته کتابداری پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی و رشته کتابداری غیر پزشکی در دانشگاههای سراسری ، دانشگاههای آزاد اسلامی و دانشگاههای پیام نور به صورت آکادمیک تدریس می شود. در مقطع کارشناسی ارشد 2 واحد نظری به درس تکنولوژی اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی اختصاص داده شده که در 34 ساعت و با هدف آشنایی با نحوه استفاده از تکنولوژی در ارائه خدمات کتابخانه و مراکز اسناد و مدارک و چگونگی طراحی و تحلیل نظامهای اطلاعاتی طبق مصوبه وزارت علوم در دانشگاهها ارائه و تدریس می گردد . مقاله حاضر با رویکردی تحلیلی به بررسی نحوه تدریس واحد تکنولوژی اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در رشته کتابداری مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای شهر تهران و تحلیل عوامل مؤثر داخلی و خارجی ( با توجه به مدل برایسون ) بر نحوه تدریس این واحد درسی می پردازد . در پایان پیشنهاداتی جهت ارتقاء و بهبود نحوه تدریس به منظور بالابردن سطح کیفی و کاربردی کردن این واحد در رشته کتابداری ارائه می شود ؛ چرا که کتابداری و اطلاع رسانی همانند بسیاری از حوزه های دانش بشری، در تعامل با جامعه و شرائط جدیدی که به وجود آمده است از تحولات گوناگون عصر خود تاثیر گرفته و بر آنها نیز تاثیر می گذارد. طی دو دهه اخیر که فناوریهای جدید کاربرد گسترده ای در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی یافته و محیط اطلاعاتی بسیار متحول شده است، تلاشهایی به منظور بازنگری در نقش و کارکردهای کتابداران صورت گرفته و می گیرد که بیانگر واکنش منطقی حرفه نسبت به تحولات و شرایط است.
مقدمه
تعریف فناوری اطلاعات ( Information technology ) در دانشنامه کتابداری و اطلاع رسانی عبارت است از :
3
کاربرد کامپیوتر در کتابداری
1- توسعه و تدوین منابع اطلاعاتی به وسیله کامپیوتر و ایجاد ارتباط از راه دور کانالهای الکترونیکی به نحوی که دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی به وسیله تلفن و ارتباط تلویزیونی میسر گردد و برون دادهای کامپیوتری در قالبهای الکترونیکی قابل انتقال به گیرنده های دوردست شوند.
2- مجموعه ابزارهای ارتباطی ، اعم از وسایل ارتباط از راه دور ، ابزارهای دیداری و شنیداری و ماشینهای مربوطه توام با دانش و شیوه و مهارت استفاده از آنها در تولید، پردازش و دبیزش اطلاعات به منظور انتقال اطلاعات به جامعه استفاده کننده.
3- فراهم آوری، پردازش، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات شفاهی، تصویری، نوشتاری و رقمی به وسیله وسایل الکترونیکی، کامپیوتر و ارتباط از راه دور .
حرفه كتابداري و اطلاع رساني، همانند بسياري از حوزه هاي دانش بشري، در تعامل مستقيم و غير مستقيم با جامعه است. به همين دليل، از تحولات گوناگون عصر خود تاثير گرفته و بر آنها تاثير مي گذارد. در دو دهه اخير كه دامنه و سرعت تحولات، بويژه تحولات ناشي از فناوريهاي نوين افزايش قابل ملاحظه اي يافته است، كتابداران نيز در پاسخ به اين تحولات به بازنگري در مسئوليتها و كاركردهاي خود پرداخته است. اين امر رويكردي منطقي و طبيعي براي تداوم تعامل با جامعه، و راهكاري براي پويائي و بقا به شمار مي آيد (فتاحي، 1377الف و ب؛ Keremer, 1993; Penniman, 1993; Coyle, 2000; Gorman, 2001; Bridley, 2002; Thomsen, 1999; ). چنين واكنشي در راستاي اين هدف است كه كتابداران همواره در تلاش بوده اند تا نقش تاريخي خود را در توسعه جامعه و پشتيباني برنامه هاي عمراني و اجتماعي به خوبي ايفا كنند. در واقع، كتابخانه به منزله يك نهاد اجتماعي و برخاسته از نيازهاي اجتماعي، به طور مداوم وظايف و خدمات خود را با نيازها و ضرورتهاي جامعه همخوان مي سازد. در سالهاي اخير بسياري از صاحب نظران حوزه كتابداري و اطلاع رساني شرط پويايي و بقاي اين حرفه را در همخوان سازي كاركردهاي حرفه و به دست دادن تعريف جديدي از نقش كتابدار دانسته اند (Thomsen, 1999; Coyle, 2000). مروري بر متون كتابداري و اطلاع رساني در سالهاي اخير بيانگر آنست كه اصطلاح هايي چون "تهديد" و "فرصت" چارچوب ذهني بسياري از انديشمندان اين حرفه را به خود اختصاص دا