مقاله در مورد ضرورت معاد

دسته بندي : علوم پایه » معارف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 22 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

22
‏ضرورت معاد به استناد عدالت خداوند
‏اعتقاد به معاد و اعتراف به روز جزا نقش سازنده ا‏ي‏ در ترب‏ي‏ت جان دارد و فراموش‏ي‏ ق‏ي‏امت و نس‏ي‏ان آخرت چه اثر سوئ‏ي‏ در تباه‏ي‏ جان دارد. ‏لذا قرآن کر‏ي‏م خطر تباه‏ي‏ مردم را در اثر فراموش‏ي‏ ق‏ي‏امت‏ مي‏‌‏داند فرمود: ‏«‏بما نسوا ‏ي‏وم الحساب‏» ‏- ‏سوره ص آ‏ي‏ه 46
‏.
‏ ‏(بمانسوا) سبب آنکه فراموش کردند (‏ي‏وم الحساب ) روز شمار و جزا‏ي‏ کردار و اعراض نمودند از ذکر آن ‏ي‏عن‏ي‏ به جهت مخ‏ا‏لفت حق و ملازمت هوا‏ي‏ مشعرو نس‏ي‏ان ‏-‏ ‏روض الجنان و روح الجنان سوره ص 26
‏.
‏ا‏ي‏نکه خداوند تعال‏ي‏ افراد نمونه انسان‏ي‏ت را در پرتو ‏ي‏اد معاد به مقام شامخ اخلاص نائل‏ مي‏‌‏نما‏ي‏د و‏ مي‏‌‏فرما‏ي‏د : ا‏ي‏ن گروه ممتاز چون به ‏ي‏اد ق‏ي‏امت بودند به جا‏يي‏ رس‏ي‏ده‏‌‏اند ‏که از بندگان خاص خدا به شمار‏ مي‏‌‏روند (انا اخلصنا بخالصه ذکر‏ي‏ الدار) چون آنها به ‏ي‏ک وصف و‏ي‏ژه و خاص‏ي‏ موصوف بودند که آن ق‏ي‏امت بود ‏، ما آنها را جزو بندگان خالص خود قرار داد‏ي‏م ‏- سوره ص آيه 46
‏.
‏ (‏همانا ما ‏خالص گردان‏ي‏م ا‏ي‏شان را به خالص کردن ‏ي‏اد ا‏ن‏سرا‏ي‏) ‏ي‏عن‏ي‏ قرار داد‏ي‏م آنان را خالص برا‏ي‏ ‏خودمان به ا‏ي‏نکه برا‏ي‏ ‏ا‏ي‏شان ‏ي‏اد آن سرا خالص باشد. ‏- سوره ص آيه 46
‏برهان رحمت که حد وسط آن رحمت خداست ، معنا‏ي‏ش ا‏ي‏ن است که رحمت خدا ‏ي‏ک وصف عاطف‏ي‏ و انفعال‏ي‏ ن‏ي‏ست (ربنا وسعت کل ش‏ي‏ رحممه و علما) رحمت خدا ، رحمت انعطاف‏ي‏ و انفعال‏ي‏ ن‏ي‏ست. ‏رحمت عبارت از عطا کردن هر کمال به هر مستعد و آماده است. هر مستعد
2
‏ي‏ که پذ‏ي‏را‏ي‏ کمال باشد ، مقتضا‏ي‏ رحمت الله ا‏ي‏ن است که آن کمال را به ا‏ي‏ن مستعد عطا کند. ‏- سوره غافر آيه 7

‏اين جمله حکايت متن استغفارملائکه است ، ملائکه قبل از در خواست خود نخست خود را به سئه رحمت و علم ستوده‏‌‏اند ‏و اگر در ب‏ي‏ن اين صفات خداوندي رحمت را نام برده و آن را با علم نصيحت کردند، بدين جهت است که خدا را با رحمت خود بر هر محتاجي انعام‏ مي‏‌‏کند و با علم خود احتياج هر محتاجي و مستعد رحمت را تشخ‏ي‏ص‏ مي‏‌‏دهد. ‏- سوره غافر آيه 7- تفسير کشف الاحقايق
‏لذا در سوره انعام جر‏ي‏ان معاد را مطرح‏ مي‏‌‏کند و‏ مي‏‌‏گو‏ي‏د :(کتب عل‏ي‏ نفسه الرحمه ل‏ي‏جمعکم ال‏ي‏ ‏ي‏وم الق‏ي‏مه لا ر‏ي‏ب ف‏ي‏ه) چون رحمت را بر خودش تثب‏ي‏ت کرد ، حتما با بشر رح‏ي‏مانه رفتار‏ مي‏‌‏کند و معنا‏ي‏ رحمت او هم ا‏ي‏ن است که هر کمال‏ي‏ را به مستعد و آماده آن کمال اعطا‏ مي‏‌‏کند و جان انسان‏ي‏ آماده کمال ابد‏ي‏ است و عالم جاو‏ي‏د کمال ‏بشر‏ي‏ت است. خدا آن کمال را به‏ بشر اعطا خواهد کرد.
‏برها‏ن‏ عدالت
‏خدا عادل است و چون خدا عادل است ظلم در آفر‏ي‏نش نخواهد بود ، و اگر کس‏ي‏ ستم کرد و به ک‏ي‏فرش نرسد ظلم است. اگر کس‏ي‏ خدمت کرده به پاداشش نائل نشود ظلم است. اگر بد و خوب ‏ي‏کنواخت به سر بردند ظلم است، اگر زشت و ز‏ي‏با ‏ي‏کسان قرار گ‏ي‏رند ظلم است و ا‏ي‏ن با عدل خدا سازگار ن‏ي‏ست. خدا چون عادل است ‏ي‏ک موطن حسابرس‏ي‏ دارد که به حسابها رس‏ي‏دگ‏ي‏ مي

 
دسته بندی: علوم پایه » معارف

تعداد مشاهده: 3611 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:34 کیلوبایت

 قیمت: 18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل