مقاله رابطه بازار پول ، كالا و كار در ايران 7 ص (ورد)

دسته بندي : انسانی » اقتصاد
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏نگاهي به رابطه بازار پول ، كالا و كار در ايران
‏در اين مقاله ابتدا معرفي اجمالي از اين بازار ها به عمل مي آيد ، سپس كلياتي از روابط اين بازارها و نوع خدماتي كه اين بازارها به هم ارائه مي دهند ، مطرح مي شود ‏و در پايان به بررسي روابط اين بازارها درايران پرداخته مي شود.
‏اقتصاد مبتني ‏بر نظام بازار‏نظام بازار آزاد قائل به بازارهاي چهارگانه كالا، پول و سرمايه‏ ‏ مي باشد. اين بازارها در حالت كلي در دو بخش واقعي و مالي دسته بندي مي شوند. ‏در بخش واقعي بازارهاي پول و سرمايه قرار مي گيرند.
‏در بخش واقعي ‏كه عمده ترين بخش اقتصاد مي باشد، امور مربوط به مصرف ، سرمايه گذاري واقعي توليد ، توزيع، فروش، ‏صادرات، واردات و... صورت مي گيرد و در بخش مالي نيز امور مربوط به ‏پس انداز و تأمين و تخصيص منابع مالي در كوتاه مدت و بلند مدت ‏صورت مي گيرد . اين بخش (مالي ) با فراهم آوردن امكان مبادلات و امكان ‏تأمين مالي موجب تكميل عمليات بخش واقعي مي گردد. در مقابل بخش ‏واقعي نيز با ساز و كارهايي خاص (كه ذكر خواهد شد) زمينه رابراي رونق بخش مالي و اقتصاد فراهم مي كند. از اين رو گفته مي شود كه اين دو ‏بخش اقتصاد، مكمل هم هستند و بدون آنها اقتصاد معني ندارد.
‏بازار پول ، ب‏خش مهمي از بازار مالي هر اقتصادي به شمار مي رود و حتي در برخي از كشورها به ‏ويژه كشورهاي در حال توسعه بيشترين سهم از بازار مالي آن كشورها را دارا مي باشد‏.
‏اين بازار از ديدگاه اقتصاد داناني مثل كينز، ويكسل و ميردال خيلي ‏بااهميت تلقي مي شود‏، آنان بر اين اعتقاد‏ند كه بازار پول با در دست داشتن‏«‏ پول‏»‏ كه در مقاصد معادلاتي ، احتياطي و سفته بازي مورد استفاده قرارمي گيرد ، هميشه مورد تقاضاي مردم بوده است. از اين رو آنان ‏اذعان مي كنند كه اين بازار كه بازاري كوتاه مدت است، نسبت به بازار سرمايه ( كه بازار بلند مدت است ) تأثير شگرفي برنرخ بهره ( مهم ترين متغير اقتصادي ) و وضعيت عرضه محصولات بخش
‏واقعي مي گذارد.
‏اين بازار با ابزارها و سياست هايش در شرايطي ‏كه توليدات بخش واقعي به خاطر فصلي بودن فروش ها و ساير مسائل خيلي دير به پول نقد تبديل مي شود، به بازار واقعي كمك مي كند تا با ‏وام هاي كوتاه مدت هزينه هاي مربوط به پرداخت دستمزد ، سربار و مواد اوليه را بپردازند ودر سر رسيد معيني آن وام ها را باز پرداخت كنند . دراين شرايط اين بازار ‏موجب رونق بخش هاي واقعي اقتصاد (صنعت، نفت ، مسكن ، خدمات و كشاورزي ) مي گردد.
‏در مجموع ارتباط اين بازارها در دو بخش ‏خلاصه مي گردد : بخش اول خدمات بازارپول به بازار كالا و كار.
‏بخش دوم خدمات بازار كالا و كار به بازار پول
‏1-‏خدمات بازار پول به بازار كالا و كار
‏دربخش اول ، خدمات بازار پول به بازارهاي واقعي به دو صورت مي باشد . الف) خدمات ‏بازار پول به بازار واقعي از طريق‏ نهادها و مؤسسات پولي ‏ ب) خدمات ‏بازار پول به بازار واقعي از طريق سياست هاي پولي .
‏الف) خدمات بازار پول به بازار واقعي ‏از طريق نهادها و مؤسسات پولي :
‏1-‏بازار پول، از طريق بانك ها و سايرمؤسسات ‏پولي به بنگاه هاي توليد كمك مي كند كه بدون مواجهه با مشكل انطباق سررسيد ها به منابع مالي دسترسي پيدا كنند.به اين شكل كه بانكها با جمع آوري حجم عظيمي از سپرده ها، بنگاه ها را از مراجعه به وام دهندگان مختلف بي نياز ‏ ‏مي كنند و تلاش مي كنند با اتكا بر اصل تأمين رضايت مشتري ، حق انتخاب بنگاه ها را گسترش دهند و منابع مالي قابل توجهي را با نرخ مناسب به آنها اعطا كنند.

 
دسته بندی: انسانی » اقتصاد

تعداد مشاهده: 3213 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 6

حجم فایل:12 کیلوبایت

 قیمت: 18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل