پاورپوینت موجودي كالا و انواع آن

دسته بندي : علوم پایه » دانلود پاورپوینت های علمی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 22 اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

  به نام خدا موجودي كالا و انواع آن
موجودي كالا و انواع آن آشنايي با كالا و انواع آن تعريف موجودي: به طور كلي بحث در مورد موجودي كالا از مباحث بسيار مهم است كه هم از نظر تئــوري و هم از نظر عملي نكات و مسايل خاصي را مطرح مي سازد و از سالها پيش مورد بحث و گفتگوي بسياري از صاحبنظران بوده است و هنوز هم در برخي از مسايل مربوط به موجودي ها توافق كامل وجود نداردو هر روزه نظرات تازه تري در اين زمينه ابراز مي شود. ولي بر اساس تعاريف مختلفي كه از موجودي كالا به عمل آمده است، كاملترين تعريفي كه تا كنون از موجودي كالا ارايه شده است از سوي انستيتوي حسابداران رسمي آمريكا (AICPA) مي باشد كه به شرح زير مي باشد: موجودي كالا عبارست از دارايي هاي مشهودي كه الف – به جاي فروش در جريان عادي عمليات واحد تجاري نگهداري مي شود ب – در جريان توليد چنين كالايي مي باشدو ج – در توليد محصولات و خدمات مورد استفاده قرار مي گيرد. با بررسي دقيق تعريف فوق چند نكته مهم مورد توجه قرار مي گيرد: 1 .       موجودي كالا از جمله اقلام يك موسسه مي باشد. 2 .       اصطلاح موجودي كالا نمي تواند شامل اقلام دارايي غير مشهود مانند حق اختراع ، حق تاليف و نظاير آن بشود .
1.       موجودي كالا شامل كالاهاي آماده براي فروش ، كالاهاي نيمه ساخته و در جريان توليد و كالاها و موارديست كه به طور مستقيم يا غير مستقيم در توليد محصول مورد استفاده قرار مي گيرد. 2 .       انواع مختلف موجودي كالا را نمي توان با نام مشخص كرد بلكه ملاك اصلي قرارگرفتن يك دارايي در طبقه موجودي كالا آنست كه دارايي مذكور با قصد و به منظور فروش در جريان عادي فعاليتهاي يك موسسه نگهداري شده باشد. 3 .       مالكيت يك موسسه نسبت به كالاي معين شرط لازم براي محاسبه كالاي مذكور در شمار موجودي هاي كالاي آن موسسه مي باشد.به عبارت ديگر در هر موسسه فقط قسمتي از اقلام موجود براي فروش را كه متعلق به آن موسسه است مي توان به عنوان موجودي كالا تلقي كرد. اهميت موجودي: درصد قابل توجهي از دارايي ها را موجودي ها تشكيل مي دهند. لذا مقدار موجودي ، نحوه تهيه، انبارداري و ارزيابي آن از اهميت خاصي برخوردار است، كه خود باعث توجه دقيق مديران و مديريت واحدهاي تجاري و توليدي مي باشد. موجوديها داراي دو ويژگي مهم هستند كه آنها را از دارايي هاي ديگر متمايز مي سازد ويژگي اول:مقدار زيادي از منابع واحدهاي تجاري – توليدي در موجودي ها نهفته است. حدود 15 تا 35 درصد سرمايه شركت را موجودي ها تشكيل مي دهند كه خود بخش
قابل توجهي از سرمايه گذاري است. عوامل اصلي تعيين كننده سطح موجودي ها عبارتند از:1)ميزان فروش 2) مدت زمان مصرف شده و نوع تكنولوژي به كار رفته در توليد 3) دوام كالا در مقايسه با فاسد شدني بودن كالا به عنوان مثال موجودي كالا در نانوايي ها كم است چرا كه توليد نهايي فاسد شدني است. ويژگي دوم: گردش موجوديهاست، كه بر خلاف دارايي هاي غير جاري (كه ظرف مدت بيشتـــر از يكسال به پول نقد تبديل مي شوند) به طور مداوم مصرف و مجددا جايگزين مي شوند. لذا يك دارايي فعال و با گردش سريع به حساب مي آيند و به عنوان يكي از اقلام جاري طبقه بندي مي شوند. به چه علت از موجودي ها نگهداري مي كنيم؟ چند دليل عمده از دلايل متفاوت و مختلف نگهداري موجودي ها به شرح زير مي باشد: 1 .       نداشتن موجودي مواد به حد كافي، موجب وقفه هاي زيان آور در توليد مي شود و با خريدهاي فوري براي جلوگيري از اين وقفه ها نيز هزينه هاي توليد افزايش مي يابد. 2 .       گرفتن تخفيف از فروشنده در مقابل خريدهاي بيشتر باعث نگهداري موجودي بيشتر مي شود. 3 .       كالاهاي با دوام و فاسد نشدني خود دليل بر نگهداري موجودي ها مي شود .
1.       متغيـــر بودن تقاضاي مصـرف كنندگان خود دليل ديگر نگهداري موجودي ها مي باشد.   انواع موجودي ها با توجه به تعريف موجودي كالا كه در بالا ذكر شد موجودي كالا شامل موجودي هاي جنسي، مواد خام، محصول نيمه تمام ، كالاي ساخته شده و ملزومات مي باشد.چون موجودي هاي كالا به دليل اهميت بسيار زيادي كه به عنوان دارايي هاي جاري يك موسسه دارد، لذا انباردار مي بايست نسبت به شناسايي و طبقه بندي و در نهايت شماره گذاري آنها در انبار اقدام كند. اهم موجودي هاي كالا كه در اكثر موسسات و سازمان هاي توليدي و تجاري مي تواند وجود داشته باشد عبارتند از: 1 .       موجودي جنسي (Merchandise): يا همان مال التجاره يا كالا در معناي اخص كلمه شامل كليه انواع كالاييست كه در فروشگاه ها و عمده فروشي ها و تجارتخانه ها به منظور فروش، خريداري و نگهداري و به مشتريان عرضه مي شود. مواد اوليه يا مواد خام (Raw Materials): مواد اوليه يك كارخانه به آن دسته از مواد و مصالح اطلاق مي شود كه در آن كارخانه هيچ كاري بر روي آنها انجام نگرفته باشد.مانند آرد در توليد نان ماشيني. فرق مواد اوليه با مواد خام در اينست كه مواد خام به آن دسته از موادي اطلاق مي شود كه مستقيما از طبيعت استخراج شده و هيچ گونه تغيير فيزيكي يا شيميايي بر روي آن صورت نگرفته باشد ولي

 
دسته بندی: علوم پایه » دانلود پاورپوینت های علمی

تعداد مشاهده: 4284 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .ppt

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:109 کیلوبایت

 قیمت: 7,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل